Horner: Váratlan győzelmet arattunk2011.08.31. 14:46, wiky♥
Spában a Red Bull Racing a májusi Török Nagydíj után ismét kettős győzelmet aratott, Sebastian Vettel pedig a júniusi, Európa Nagydíjat követően állhatott fel ismét a dobogó legfelső fokára.De nem volt egy sima verseny, a világbajnok csapat a felhólyagosodó Pirelli abroncsokkal küzdött, erről beszélt a csapatfőnök, Christian Horner.
Tudna mondani néhány szót a gumiproblémát illetően, a felhólyagzásról, melyet az időmérő edzésen tapasztaltak?
Szombat éjszaka láttuk, hogy a felhólyagzás nemcsak a mi, de több ellenfelünk autóján is látható. Ekkor minden csapatnál felmerült a biztonság kérdése, így arról kezdünk el beszélni, lecseréljük az első abroncsokat, akármennyit is teljesítettek az időmérő edzés harmadik etapjában és talán új, maximális dőlésszöget állítunk be a versenyre.
De miután éjszaka tárgyaltunk a Pirellivel, akik még több gumit szállítottak az éjszaka a pályára, az olasz vállalat úgy érezte, megfelelőek az abroncsok és ezért, ha cserélni szerettünk volna, akkor megsértjük a parc fermé szabályt, így a mezőny végéről, vagy a boxutcából kellett volna indulnunk.
Hosszan és nyíltan beszélgettünk a Pirellivel és Charlie-val (Whiting), majd az a döntés született, nem lesz változtatás. Úgy éreztük a verseny elején a gumik rendben lesznek és pontosan így is történt. Túlságosan óvatosak voltunk, ezért az első etap nagyon, nagyon rövid volt mindkét pilótánk számára, mert a hólyagzás a gumi nagyon rossz felén volt, a vállrész jobb oldalán.
Ráragadtunk a monitorokra; a pilóták folyamatos visszajelzést adtak arról, amit láttak. És az első boxkiállásnál lehetőségünk nyílt megvizsgálni a gumit, mely megerősítette önbizalmunk a következő etapra.
Marknak a keményebb keveréket tettük fel, amely fantasztikus abroncs, majd jól döntöttünk a biztonsági autós fázisnál Sebastian esetében. Majd nyilvánvalóan, a közepes keverékkel a végén mindkét pilótánk nagyon, nagyon versenyképes volt.
Mark levadászta Fernandót és megelőzte őt, ezt megelőzően az utolsó kiállásnál nagyon elhasznált kemény keverék volt az autóján, így is sikerült Fernandóval mennie, amely különösen lenyűgöző. Komoly eredmény a csapat számára a kettős győzelem azon a pályán, ahol a három szektor egyike sem fekszik nekünk.
Egészen rövid etapot teljesítettek a második szett lágy keverékkel, de hosszút a harmadikon. Miért?
A második szett lágy keverék esetében, a biztonsági autót beküldték a pályára és lehetőség nyílt egy újabb szett felhasználására. Nem volt rá szükségünk; ezért nem teljesítettünk sok kört a biztonsági autós fázist követően. De jól működött minden és a verseny második felében viszonylag kényelmesen mehettünk.
Jól reagáltak a biztonsági autóra. Mi volt az eredeti terv, Sebnek mikor kellett volna kiállnia?
Még minimum öt-hat kört teljesíthetett volna.
Voltak olyan feltételezések, hogy a felhólyagzás azért történt, mert a csapatok nem vették figyelembe a Pirelli által javasolt kerék dőlésszöget. Hozzájárult ez a tényező is a problémához, tartani tudták az előírt határértékeket?
Azt hiszem, ez egy különleges probléma itt és ha pénteken megfelelően száraz lett volna a pálya, akkor az autót jól be tudjuk állítani. A keményebb keverékkel nem volt probléma. Látható volt, különösen az élcsapatok autóinál, hogy az alakulatokat hátráltatta a felhólyagzás. Fernando gumijai nagyon rosszak voltak a verseny egy szakaszában, Lewisnak problémái voltak, ahogy Jensonnak is. Így azt hiszem, mindegyik autónak problémái voltak és ez annak következménye, hogy nem tudtunk az első, második és harmadik szabadedzésen száraz pályán menni. De nyilvánvalóan az erők, melyek a gumira hatnak teljesen másak, mint a többi pályán.
Mark Webber rádióproblémákat említett a sajtótájékoztatón. Mi történt?
Azt hiszem, akkor amikor a biztonsági autót a pályára küldték, szerettünk volna mindkét pilótánkat kihívni és egy újabb szett keményebb keveréket feltenni Mark autójára. De túl nagy volt a rádióforgalom és az üzenetek keveredtek. Arra számítottunk, láthatjuk Markot a boxutcában, de soha nem kapta meg az üzenetet, így Mark esetében át kellett dolgozni a stratégiát, amely fantasztikusan jól működött. Alkalmazkodtunk és gyorsan átgondoltuk, mi lenne a jó számára. Sebessége a kemény keveréken fenomenális volt, körről körre zárkózott fel Fernandóra.
Ez egy váratlan győzelem volt?
Bizonyos szempontból igen, mert ezen a pályán az erő a domináns tényező - az első és a harmadik szektorba. Úgy érkeztünk ide, hogy az egyik legversenyképesebb futamra készültünk. Nagyon erős versenysebességünk volt. Úgy gondoltuk, talán néhány ellenfelünk még erősebb lesz, de ez mutatja, mennyire nehéz megjósolni a teljesítményt.
Mark a verseny után azt mondta, ez volt az egyik legjobb csapatteljesítmény - az időmérő edzés problémamentes volt és a gumiproblémákat leküzdve sikerült megnyerni a versenyt. Egyetért ezzel?
Azt hiszem, a csapat fenomenális hétvégét teljesített. Az időmérő edzésen trükkös körülmények voltak és csapatként megmutattuk, mennyire erős egység vagyunk, felülkerekedtünk a nehéz helyzeteken, megfelelő döntéseket hoztunk és jó stratégiát alakítottunk ki. Az autónak jó sebessége volt, a pilóták mindent megtettek, megmutatták az összetartást. Komoly eredmény számunkra ez, nemcsak a pole pozíciót és a harmadik hely a rajtrácson, de a kettős győzelem is, melyet elértünk.
Adrian Newey nagyon érzelgős volt a futam után. Volt erre valami oka?
Nagyon aggódott a gumik miatt és komoly felelőssége volt. Senki sem akar kockáztatni pilótáinkkal. Azt hiszem, megkönnyebbült. Feszült verseny volt és különösen az az első három, vagy négy kör. Ezért volt jó, hogy az ezen a pályán elért első kettős győzelmünket követően Adrian vehette át a trófeát.
Nem gondolja úgy, hogy Mark előzése az Eau Rouge-nál Fernandóval szemben, tíz évre szóló szerződést érne?
Azt mondom ... egy fiúnak ahhoz, hogy ilyet megtegyen, tökösnek kell lennie! Kívülről, az Eau Rouge felé ... fenomenális. Ez volt a nap előzése. De úgy gondolom, élvezte. Fernando profi volt és elég helyet hagyott, Mark mindig bátor a külső íven történő előzés esetében. Fenomenális manőver volt, de azt hiszem, mindnyájan becsuktuk a szemünket amikor az Eau Rouge-hoz közelített.
A pályán elért eredménnyel nő az önbizalom Monza előtt?
Tudjuk, hogy Monza mint mindig, ahogy a korábbi években is, a leggyengébb pályánk lesz. Tudjuk, a Ferrari erős lesz, ez már régóta így van. a McLaren és a Mercedes is erős lesz, de ez az eredmény megnövelte önbizalmunk, Monzában próbáljuk megdönteni legjobb eredményünket, amely a negyedik hely. Ám egy teljesen más kihívás lesz, mint Spa. Azonban, a teljesítmény, melyet láttunk az első és harmadik szektorban, jó ómen lehet Monzára.
Mit gondol arról, hogy Markot a lágy keverékkel kellett volna az utolsó etapra kiküldeni, vagy egyszerű döntés volt a keményebb keverékre voksolni?
Azzal az energiával, mely a gumikra hat és három kör alatt az időmérő edzésen tönkre megy - 10, vagy 12 körig menni vele úgy gondoltuk, túl sok. És a keményebb keverékkel Mark elégedett volt. Néhány kör után tudott olyan gyorsan menni, mint a lágyabb keverékkel, így logikus volt a keményebb keverék kiválasztása.
Seb a lágy keveréken is gyors volt, annak ellenére, hogy hólyagosodott. Meglepődött?
Igen. Azt hiszem, addigra már elég információnk volt és elegendő visszajelzést kaptunk a Pirellitől, bíztunk benne, hogy a gumi kibírja a távot. Majd normál helyzetbe kerültünk, ami a gumi szemcsésedését illeti.
Mennyire vették valójában számításba, hogy a boxutcából induljanak?
Nagyon. Biztonsági szempontból figyelembe kell venni. Nagyszerű támogatást kaptunk a Pirellitől, mérnökeikkel dolgoztunk és az általuk biztosított információ alapján dönteni tudtunk.
Ami a világbajnokságot illeti, Vettel egy újabb nagy lépést tett. Mikor tekinthető világbajnoknak?
Amikor mindenki számára lehetetlen lesz nyerni! Hét verseny van hátra és még sok pontot lehet gyűjteni. Ez volt idei hetedik győzelmünk, 12. pole pozíciónk. 100 százalékos célba érkezési rekordunk, de nem szabad alulértékelni ellenfeleinket. Nem lehetünk önelégültek. Leszegett fejjel kell koncentrálni a következő versenyre - és semmi másra nem gondolni.
Nem változik véleménye a fejlesztést illetően?
Nem változtatunk hozzáállásunkon. Egyáltalán.
És Mark még szabadon versenyezhet?
Abszolút.
Erre a versenyre sok bizonytalan tényező mellett készültek, Sebnek sikerült azonban kezelnie a gumiproblémákat. Győzelmei rangsorában hogyan értékeli ezt a sikert?
Azt hiszem, a legjobbjai közé tartozik - mint Monaco, ahol a kemény keveréken hosszú ideig a pályán volt. Azt hiszem, nagyon, nagyon érett vezetést mutatott be. Gyakran könnyű elfelejteni, hogy miközben mérnökével beszélget, a futamot vezeti. Nagyon megfontolt, mint Mark volt. A kommunikáció az autó és a box között kiváló volt, a biztonsági autós fázistól eltekintve.
Úgy gondolja, a Ferrari veszélyt jelentett volna, ha ugyanazt a döntést hozza, mint Önök a biztonsági autós fázis alatt?
Nem tudom. Azt hiszem, gyorsabbnak tűntünk. Mark öt és fél másodpercet dolgozott le és úgy tűnt, még több sebességünk volt. Azt hiszem, ez volt egyik legversenyképesebb futamunk, ami a teljesítményt illeti.
A pilóták támogatták a döntést, hogy ne a boxutcából induljanak?
Beszéltünk erről a pilótákkal és elmondtuk, ez a helyzet, ezt a visszajelzést kaptuk a Pirellitől. Leültünk a Pirellivel és azt mondták, úgy gondolják a kockázat minimális. Azt kérdeztük, ez biztos-e, közölték, mérget vennének rá.
Úgy érezte kényelmes a helyzet?
Nem hiszem, hogy ilyen esetben kellemes dolgokat lehet érezni, de bíztunk az információban, mellyel rendelkezünk és a visszajelzésekben, melyet a szakértők adtak. Nagyszerű támogatást kaptunk ilyen szempontból.
|