2010.12.25. 21:58, Lady Véé
November 14-én Abu-Dzabiban befejeződött minden idők egyik legizgalmasabb világbajnoksága. Azóta sokan megfogalmazták már véleményüket arról, ki is volt a szezon legjobbja vagy éppen melyik volt az idény legemlékezetesebb eseménye. A sportág nagyjai és a szurkolók is folyamatosan ünneplik az új királyt, Sebastian Vettelt, míg mások, legfőképpen a Ferrari és kisebb mértékben a McLaren szimpatizánsai az egereket itatják, tudják jól, nüanszokon múlt, hogy nem Fernando Alonso vagy éppenséggel Lewis Hamilton lett idén a világbajnok. Honlapunk év végi visszatekintőjében most – a teljesség igénye nélkül – próbálunk visszatekinteni arra, milyen is volt minden idők egyik legizgalmasabb és legfordulatosabb világbajnoki sorozata.
MIÉRT LETT VILÁGBAJNOK SEBASTIAN VETTEL?
1. Ö ÉRTE EL A LEGJOBB EREDMÉNYSORT
A Red Bull német klasszisa 254 pontot szerzett 2010-ben, ezzel senki sem vette fel a versenyt. A fiatal klasszis a korábbi értékelési rendszerben is győzött volna, ha a 2009-es számítás marad érvényben, akkor 104 ponttal koronázzák az F1 királyává. Érdekesség, ennél alacsonyabb értékkel az elmúlt egy évtizedben (2000 óta) csak Michael Schumacher (2003: 93 pont), Lewis Hamilton (2008: 98 pont) és Jenson Button (2009: 95 pont) lett világbajnok…Vettel ebben az esztendőben 5 futamgyőzelmet aratott, 10 dobogós helyezést ünnepelt, 10 alkalommal volt edzéselső és a versenyeken 3-szor volt övé a leggyorsabb kör.
2. ÖVÉ VOLT A LEGJOBB AUTÓ
A Red Bull már a tavalyi szezonban is a legerősebb és a leggyorsabb kocsival rendelkezett, de ez csak a szezon egyharmadától volt igaz. Addig azonban a Brawn GP és Jenson Button olyan hatalmas pontelőnyre tett szert, hogy Vettel és márkatársa, Mark Webber már nem kerülhetett az élre. Idén már más volt a helyzet, az idénynyitót követően a Vörös Bika uralta a futamokat, kész „csoda”, hogy a legvégére hagyta a döntést…
3. Ő VOLT A LEGGYORSABB A MEZŐNYBEN
A német pilóta ebben az évben megmutatta, nem véletlenül mondták már korábban róla, hogy világbajnoki „alapanyagból” gyúrták. A futamokon ugyan saját és műszaki hibák miatt „mindössze” öt győzelmet aratott, de az időmérőket mintha neki találták volna ki 2010-ben. Seba Vettel tíz alkalommal indulhatott az élről, sokszor tűnt úgy, játszi könnyedséggel veri a mezőnyt. Igaz az is, hogy a 10 pole-ből végül csak Valenciában, Szuzukában és Abu-Dzabiban profitált, vagyis szerezte meg a maximális 25 pontot.
4. Ő VOLT MENTÁLISAN A LEGERŐSEBB
A német klasszis abban a „kategóriában” is felülmúlta ellenfeleit, amelyben kevesen fogadtak volna a sikerére. Vettel bámulatosan szedte össze magát, ha hibázott vagy valamilyen külső ok miatt maradt el a sikere. A szezon közben sokan leírták esélyeit, sőt szinte az egész világ legyintett, amikor Dél-Koreában az élről esett ki műszaki hiba miatt. Két futammal a vége előtt 25 pontra nőtt a hátránya Alonsóval szemben, de Brazíliában és Abu-Dzabiban is hibátlanul teljesített, éppen akkor, amikor a legnagyobb szüksége volt erre…
5. MAGA MELLÉ ÁLLÍTOTTA CSAPATÁT
A szezon közben egyszer sem hangoztatta a nyilvánosság előtt, hogy megérdemelné a Red Bull „kiemelését”, ezt csak csapattársától, a folyamatosan siránkozó Mark Webbertől hallhattuk…Vettel érezte, inkább saját feladatára kell összpontosítania, ezzel nyerheti meg leginkább istállója szimpátiáját. Ezt meg is hálálta a Red Bull, amely a hajrában is olyan taktikát választott, amely esélyt adott a németnek a végső sikerre. Seba Vettel pedig megcselekedte, amit megkövetelt a haza…