A Red Bull sikercsapata - Adrian Newey portré2010.12.07. 21:03, Lady Véé
Adrian Newey Formula-1-es pályafutása 1980-ban kezdődött Wilson és Emerson Fittipaldi csapatában, majd egyre feljebb és feljebb kapaszkodott a karrierlétrán és vált a száguldó cirkusz egyik legelismertebb tervezőjévé. Mielőtt 2006-ban csatlakozott volna a Jaguar alapjaira épített Red Bull Racinghez, a brit mérnök a Williams és a McLaren csapatoknak épített világbajnok autót.
A szakember számára a Red Bull hatalmas kihívást jelentett, ugyanis a Leyton House-nál töltött idő után újra lehetősége volt arra, hogy részt vegyen egy újjászervezett Formula-1-es csapat felépítésében. Newey-t édesapja fertőzte meg az úgynevezett versenybacilussal, amikor 1973-ban kivitte őt a silverstone-i pályára. Az akkor 14 éves fiú a felejthetetlen élmény után eldöntötte, hogy az autósportban akar dolgozni. Később a tanulmányait is ennek megfelelően alakította.
"Teljesen tudatosan választottam a légiközlekedési szakot, ugyanis meg voltam győződve arról, hogy a versenygépek közelebb állnak a repülőkhöz, mint az autókhoz. Nemcsak az aerodinamika, hanem a metodika, a szisztematika és az elektronika terén is" – jelentette ki Newey, aki nem bízta a véletlenre a megfelelő egyetem kiválasztását sem.
A southampton-i egyetemnek olyan szélcsatornája volt, amelyet a Formula-1-es csapatok is gyakran kerestek fel, így Newey már a tanulóévek alatt megfigyelhette, hogy hogyan dolgoznak a legnagyobbak. Miután megszerezte a diplomáját, több csapatnál is jelentkezett, de eleinte nem járt sikerrel. "Mindenki tapasztalt szakembereket akart, majd egy napon csörgött a telefon – Harvey Postlethwaite keresett."
Newey remekül megértette magát a Fittipladi csapat vezetőjével, a közös munka azonban nem tartott sokáig. Az F8-as autó ugyan jónak bizonyult, a csapat azonban financiális gondokkal küszködött és csődöt jelentett. Newey 1982-ben a March csapathoz csatlakozott, ahol Christian Danner Formula-2-es autóján dolgozott, mint versenymérnök. A pilóta azonban nem akart együtt dolgozni a fiatal mérnökkel, akit Johnny Cecotto tárt karokkal fogadott.
Ezzel párhuzamosan Newey a GTP-March versenygép fejlesztéséből is kivette a részét, amellyel a daytona-i 24 órás versenyen a második helyet szerezték meg. 1984-ben a March kölcsönadta Newey-t Bobby Rahal Indy-csapatának, ahol a brit mérnök tovább bővíthette az ismereteit. "Korábban soha nem volt dolgom oválpályás versenyekkel, így sokat tanulhattam. Nagyon boldog vagyok, hogy ilyen lehetőséget kaptam Bobby-tól" - mesélte utólag.
Newey 1985-ben szintén Rahalnál dolgozott a 85C konstrukción, ezután Mike Andretti Kraco csapatához igazolt, ahol a 86C gépen dolgozott, majd ismét a Formula-1-be vitte az útja. A Beatrice csapatnál Patrick Tambay versenymérnöke volt, a brigád azonban novemberben bezárta kapuit. "Ekkor már késő volt bárhová is igazolni, ezért úgy döntöttem, hogy várok."

Ezt követően az újonnan alapított Leyton House csapatnál dolgozott, ahol Newey megtapasztalta, hogy mennyire más egy tapasztalt brigádnál dolgozni, mint valami újat létrehozni. "Nem a 881-es autó megtervezése okozta a problémát, hanem a csapat felépítése és menedzselése. Akira Akagi financiális problémákba ütközött, amit a technikai részleg is megérzett. Arra is későn jöttünk rá, hogy a szélcsatornai adatok tévesek, emiatt az 1989-es autó katasztrófa volt."
1990-ben Newey már saját szélcsatornában dolgozhatott, aminek meg is lett az eredménye: Versenyzője, Ivan Capelli, Le Castellet-ben sokáig vezette a mezőnyt, végül a második helyen ért célba. Nem sokkal később Newey már a Williams csapatát erősítette, ahol Nigel Mansell, Alain Prost és Damon Hill is bajnoki címet tudott nyerni az általa tervezett autóval. Amikor 1996 végén elhagyta a csapatot, nyolc hónap pihenőre kényszerült, így csak 1997 augusztusában tudta megkezdeni a munkát a McLarennél. A következő két évben bajnoki autót tervezett Mika Häkkinennek. 2000-ben Newey úgy érezte, hogy csökken a motivációja, ezért a Jaguar csapattal folytatott tárgyalásokat, a McLaren azonban nem akarta elengedni a mérnököt, aki sokszor még álmában is dolgozik.
"Amikor a tervezőasztalom előtt ülök, mindig azon töröm a fejem, hogy hogyan tudnám még gyorsabbá tenni az autót. Ezután hagyom, hogy beérjen a dolog – sokszor előfordul, hogy másnap reggel, a zuhany alatt jön a remek ötlet" – árulta el Newey, aki 2006-ban csatlakozott a Red Bull Racinghez, ahol az öt év kemény munkájának meglett a gyümölcse: egy újabb bajnoki címet szerzett a kiváló tervező alkotta versenygép.
|