Így láttuk 2010-et - a next-gen bajnoki cím2010.11.30. 20:39, Lady Véé
A cikk megtalálható az érdekességek menüpont alatt is (Forma1.hu magazin).
Így láttuk 2010-et I.
Így láttuk 2010-et II.
A Ferrari hazai győzelmével a száguldó cirkusz búcsút intett Európának, és a távol-kelet mesés szépségű városállama, Szingapúr felé vette az irányt. Az 1965 óta független városállam 2008-ban kapta meg az engedélyt egy Forma-1-es futam megrendezésére. Méghozzá nem is akármilyenre! A Forma-1 történetének első éjszakai futama igazán parádésra sikerült, elég, ha Rosberg kiváló teljesítményére, Massa boxutcai balesetére vagy Alonso meglepetésgyőzelmére gondolunk, melyről akkor még senki nem gondolta volna, hogy a sportág történetének egyik legelítélendőbb botrányának végeredménye.
Töréstesztek a verseny alatt – a szingapúri éjszaka
2009-ben egy nyugisabb futamot kaptunk, sima Hamilton győzelemmel, néhány balesettel, 2010-ben azonban ismét igen izgalmas futamnak lehettünk tanúi. Pilótafronton is érdekes változások történtek, a BMW Sauber kirúgta a visszafogottan teljesítő spanyolt, helyére a Mercedes GP és a Pirelli korábbi tesztpilótáját, Nick Heidfeldet ültette. A másik változás Christian Klien személye volt: a Sakon Yamamoto gyomorrontása (a rossznyelvek szerint csupán elfogyott a pénze) miatt megüresedett HRT ülésébe végül a csapat tesztpilótája került.
Az izgalmak már az első szabadedzésen megkezdődtek, melyet az esőben brillírozó Schumacher majdnem megnyert, végül azonban Mark Webber neve mellett szerepelhetett az egyes szám. A másik két szabadedzés már kevésbé volt izgalmas, bár a száradó pályán Adrian Sutil a 10-es kanyarban túlságosan ráhajtott a kerékvetőre, mely megdobta az autóját. Bár baja csak az autónak lett (a bal első kerékfelfüggesztése eltört), azonban az eset mégis szült egy kisebb botrányt: több pilóta, többek között Hamilton is követelte a kerékvető módosítását, annak túlzott veszélyességére hivatkozva. A szervezők ezt nem tették meg, és bár ugyan több baleset nem történt azon a részen a hétvége folyamán, elképzelhető, hogy 2011-re megváltoztatják. Az első szabadedzésen egyébként bemutatkozott egy újonc is: a belga Jerome D´Ambrosio a Virgin színeiben a 21. helyezést érte el.
Az időmérő alatt Fernando Alonso és Sebastian Vettel csatázott a pole pozícióért. Az első etapot Alonso nyerte, csapattársa azonban nem tudott ilyen jól szerepelni: Felipe Massa Ferrarija ugyanis megállt, így a brazil idő nélkül az utolsó helyről indult a vasárnapi futamon. A második etapban úgy tűnt, a McLarenek is esélyesek lehetnek a pole pozícióra (Hamilton megfutotta a hétvége addigi leggyorsabb körét), azonban a harmadik részre teljesítményük visszaesett. Az időmérőt végül Fernando Alonso nyerte 1:45:390-es idővel, a második helyet a gyorskörében hibázó Vettel (+0,066) kaparintotta meg. A második sor Hamiltoné (+0,181) és Buttoné (+0,554) lett, az ötödik pozíciót a gyengébb napot kifogó Mark Webber (+0,587) szerezte meg.
Szingapúri idő szerint este 8-kor a mezőny gond nélkül elrajtolt, a világbajnoki ötös megtartotta az időmérőn megszerzett pozícióját. A második körben a mezőny hátuljából induló Massa a boxba hajtott kerékcserére, miközben a rajt utáni tülekedésben megsérülő Liuzzi Force Indiája miatt beküldték a Safety Cart, mely a futam legfontosabb eseményévé vált. Webber azonnal a boxba hajtott, és letudván a kötelező kerékcserét, a 11. helyen folytatta a nagydíjat. A biztonsági autó távozása után vad felzárkózásba kezdett, először Glockot, majd Kobayashit és Schumachert is megelőzte, azonban a hetedik helyen autózó Barrichelloval szemben nem tudott előzési pozícióba kerülni.
Mögötte Glock a 10. helyen remek tempót autózott - legalábbis az autójához képest. Mögötte ugyanis sorban érkeztek meg egymás mögé a versenyzők. Majdnem 10 környi vonatozás után előbb Sutil, majd Hülkenberg, Massa, Petrov és Jaime Alguersuari is megelőzte a Virgines németet.
A McLarenek szempontjából kezdett kellemetlenül alakulni az éjszakai száguldozás, Hamilton és Button egyaránt elkezdtek lassulni. A gyenge teljesítménynek köszönhetően a kerékcsere után visszaestek a parádézó Webber mögé, aki ekkor már a képzeletbeli dobogó legalsó fokán állt. A 29. körben közben Alonso és Vettel is kereket cserélt, pozícióváltás nem történt közöttük.
A 32. körben ismét a pályára gurult a biztonsági autó, mivel Kamui Kobayashi a 20-as kanyar falának csapta Sauberjét. A japán igazán bosszús lehetett, hiszen nem sokkal előtte tudta megelőzni Michael Schumachert. A tavalyi brazil nagydíjon bemutatkozó pilóta Sauberébe ráadásul még a HRT-s Bruno Senna is nekiütközött (aki a figyelmezető jelzéseket nem látta és ennek hangot is adott—pedig lehetett látni a jelzéseket, és a kanyarban heverő autóból is sejteni lehetett, hogy van ott valami). Az SC fázis ideje alatt egyébként Kubica és Barrichello is végrehajtották kerékcseréjüket.
Az új rajtnál Alonso és Vettel elhúzott a messzeségbe, mögöttük azonban a szakszerűtlen biztonsági autós fázisra vonatkozó szabályváltozás eredményeképp Webber és Hamilton összeütköztek. A lekörözöttek ugyanis nem mehettek el a SC mellett, így a mezőnynek le kellett köröznie a Virgineket (is). Di Grassi a lekörözések során meglehetősen erélyesen viselkedett Webberrel szemben, emiatt Hamilton előzési pozícióba került, aki természetesen megpróbált élni a lehetőséggel. A monzai futamon önhibából elbukott harmadik hely mellé a brit most egy versenybaleset során elvesztett harmadik helyet is szerzett: külső íven próbálta megelőzni Webbert, azonban összekoccantak, és Hamilton bal hátsó kereke annyira megsérült, hogy feladni kényszerült a versenyt, Webber azonban tovább tudott haladni (bár a végén kiderült, csupán néhány milliméteren múlott, hogy nem csúszott le a gumi a felniről). A balesetet követő körben még Schumacher belement Heidfeld Sauberébe (amit a versenyfelügyelők vizsgáltak is), ezután lecsendesedni látszottak a kedélyek.
Egészen a 46. körig, amikor Kubica a 7. pozícióból újra a boxba látogatott és a 13. pozícióba tért vissza. A lengyel friss gumijainak köszönhetően csodálatos hajrába kezdett. Elment Buemi, Massa és Heidfeld mellett is, majd a Monza óta megtáltosodó Hülkenberget is sikerült megelőznie, 6 körrel a leintés előtt pedig megelőzte Sutilt is, és visszajutott a 7. helyre. Remek parádé volt szó se róla, de értelme láthatóan nem volt.
A futam utolsó mozzanata Kovalainen célegyenesben megálló Lotusa, majd annak felgyulladása volt. A finn nem volt szívbajos, szépen komótosan kiszállt az autójából, kért egy tűzoltó-készüléket a pályabíróktól, majd az ekkor már fél méteres lángokkal égő autót eloltotta.
A futamot végül Monza után ismét Fernando Alonso nyerte, mögötte Vettel, Webber és Button végeztek.
Hagyománytisztelet a Renault-nál, kettősgyőzelem a Red Bullnál - a mezőny Suzukába érkezett
Idén 22. alkalommal bőgtek fel Forma-1-es motorok a tradicionális suzukai aszfaltcsíkon. A papírforma alapján biztosra vehető volt a Red Bull fölény és a csapat nem okozott csalódást. A tavalyi év után ismét Sebastian Vettelt intette le elsőként a kockás zászló, ennek köszönhetően a bajnoki hajrá a végletekig kiélezetté vált. A szezon közepére komoly hátrányt összeszedő heppenheimi pilóta Monza óta kiváló formában volt, csapattársa, a bajnoki éllovas Mark Webber azonban éppen az olasz futam óta szenved mélyrepülésben. De nézzük, hogyan is alakultak a hétvége eseményei:
A szabadedzések során körvonalazódott az, amit a szakértők eddig is hangoztattak, azaz Suzukában önerőből idén is a Red Bull a leggyorsabb. Az első szabadedzést Vettel nyerte, mögötte csapattársa végzett. Az ausztrál kevesebb, mint fél tizedmásodperccel (+0,048-cal) kapott csak ki a heppenheimitől. A riválisok nem zártak túl jól, Hamilton a Degner-kanyarban összetörte McLarenjét (ennek ellenére ötödikként rangsorolták), Button pedig az eredménylistán Ferrari-szendvicsbe szorulva a 12. helyet tudta megszerezni, előtte Massa, mögötte Alonso végzett.
A második szabadedzésen maradt a Renault motorok fölénye, Vettel mögött Webber és Kubica végzett, így az első hármas pozíciója nem változott.
Szombatra megérkezett a beígért esőzés, a szabadedzésen csupán Alguersuari és Glock neve mellett szerepelt időeredmény, ebben a sorrendben végeztek az élen. Az özönvízszerű esőzés miatt nem sikerült megtartani a kvalifikációt. Versenyzési vágyukat kiélve a csapatok hajókat építettek, melyeket a boxutcában álló vízben úsztattak, a Virginnél pedig pókerezéssel ütötték el az időt az unatkozó szerelők.
Az elmaradt időmérőt vasárnap délelőtt pótolták be, a napsütéses időben Vettel ellentmondást nem tűrően nyerte el a pole pozíciót (mindhárom etapban ő lett a leggyorsabb). Egyedül Webber tudta megszorongatni az ifjú németet, végül azonban 0,068 másodperccel alulmaradt csapattársával szemben. A második sorban ezúttal Hamilton, és a meglepetésember Kubica szorított helyet magának, Alonso az 5., Button pedig csak a 6. legjobb időt tudta elérni.
Kubica pozíciója izgalmas futamot helyezett kilátásba, azonban jó helyzete ellenére nem tudott beleavatkozni a bajnoki címért csatázók dolgába. Az események már a felvezető körben megkezdődtek, amikor is Lucas di Grassi már a rajt előtt sikeresen összetörte Virginjét. a rajt is hasonló izgalmakat tartogatott: először a rajtnál lelassuló Hülkenberg Williamséba rohant bele Vitalij Petrov, majd Massa bénázása miatt ütközött Liuzzival. A rajt az élmezőny számára is rendkívül izgalmasnak bizonyult. Kubica megelőzte Webbert, Button pedig az 4. pozícióból rajtoló Alonsot, a spanyol azonban visszavette a pozícióját a nem kellőképpen agresszív világbajnoktól. A váltócsere miatt 5 rajthelyes büntetést kapó Hamilton a 8. helyről egészen a 6. pozícióig jött fel a futam kezdetén.
Az izgalmas rajt után a Safety Car fázis alatt sem csillapodtak a kedélyek. Robert Kupica a 2. helyről kiesett, ugyanis a Renault szerelői már megint nem tudták megfelelően rögzíteni a gurulást segítő berendezést, azaz a kereket. Legutóbb tavaly a Hungaroringen esett le, az akkor még a Renault csapat színeiben versenyző Alonso autójáról. Akkor majdnem eltiltották a csapatot a valenciai szerepléstől (néhány nappal előtte halt meg Henry Surtees, miután egy leeső kerék eltalálta a sisakját a brands hatch-i F2-es futamom, ezért volt a túlzott szigor), de az FIA végül belátta, a hazai bajnok szerepeltetése kulcsfontosságú a verseny sikeressége szempontjából. Webber így az elrontott rajt után visszakapta második helyét, és a biztonsági autós fázis után Vettel nyomába eredhetett.
Az új „rajt” után az első 5 versenyző pozíciója nem változott, Schumacher azonban fellépett a 6. helyre, miután megelőzte a Williamses Barrichellot.
A 13. körben Kobayashi megkezdte zseniális előzési sorozatát. A japán szamuráj először Alguersuarit, majd Sutilt is megelőzte a Kanál-kanyarban, így már a 9. helyen száguldott.
Az élen a 23. körig változatlan volt a helyzet, ekkor azonban Hamilton megkezdte a kerékcserét és Kobayashi mögé tért vissza, akit nagy csatában sikerült legyűrnie. Ez élmenők közül egyedül Button kezdte kemény keveréken a futamot, így miután a többi bajnokaspiráns kiállt, ő állt az élre. A taktika azonban nem jött be, nem hogy nem tudott kiautózni magának megfelelő előnyt, kerékcseréje után csak Hamilton mögé, az 5. pozícióba tudott visszatérni.
Helyzete azonban hamarosan jobbra fordult, Hamilton váltója ugyanis rosszalkodni kezdett (elszállt a 3. fokozat). Hamilton szerencséjére a hiba nem lett végzetes, azonban autója belassult, így el kellett engednie csapattársát. Az élen ezután már nem módosult a sorrend, a Red Bull ragyogó kettősgyőzelmet ünnepelhetett (idén a harmadikat), míg Alonso a harmadik pozícióban Webber nyomában tudott maradni.
A hátsó traktusoknak azonban még elméletben sem ért véget a verseny. Kobayashi a kerékcserék után megelőzte Alguersuarit, Barrichellot és Heidfeldet is, ráadásul mindannyiukat a Kanál-kanyarban! A japán így a 7. helyen tudta befejezni első hazai versenyét.
A futam másik meglepetésembere Michael Schumacher volt, aki a (magához képest) bravúros 6. helyen ért célba, miután Nico Rosberg egy műszaki hiba miatt csúnyán összetörte Mercedesét.
A futamot tehát Vettel nyerte Webber és Alonso mögött, Button a negyedik lett, a helyzetéből a maximumot kihozó Hamilton pedig az 5. pozíciót tudta megszerezni.
A majdnem elmaradó pályaavató Yeongamban
Ecclestone ötlete - miszerint minden jelentéktelen (de gazdag) keleti országban F1-es futamot kell rendezni, még ha ezzel közkedvelt, tradicionális pályáknak is kell kiszorulniuk a száguldó cirkuszból - a koreai pályával majdnem bedőlt. A munkások az eső miatt körülbelül háromhónapnyi lemaradást szedtek össze maguknak, csupán az FIA többszöri határidő-eltolásának köszönhette a távol-keleti ország, hogy nem égett be a nagyvilág tv nézői előtt (persze annyi még volt bennük, hogy a csapatoktól pénzt kérjenek a pálya épületeinek használatáért…). A versenyt azonban végül sikerült lebonyolítani, és a pálya egyáltalán nem vallott szégyent - a pályabírókkal ellentétben.
A vadonatúj pályán az első szabadedzést Hamilton nyerte, mögötte Kubica és Rosberg végzett a második és harmadik helyen. A bajnoki csata további tagjai, azaz Vettel, Button, Webber és Alonso a 4., 5., 7. és 15. időt érték el.
A pálya állapota rohamosan javult, ennek köszönhetően a második szabadedzést már Webber nyerte meg, mögötte Hamilton és Alonso végzett, így az egyensúly kezdett helyreállni.
A harmadik szabadedzés izgalmas folytatást ígért, az első négyes ugyanis egy századon belüli különbséggel végzett. Kubica lett az első 1:37.354-gyel, Hamilton (+0,048) a 2., Alonso (+0,072) a 3., Webber (+0,087) a 4. helyen végzett.
Az időmérőn már ennyire nem volt kis különbség a csapatok között, az első helyet szokás szerint Red Bull szerezte meg Sebastian Vettellel, mögötte Webber végzett, őt Alonso és Hamilton követte, Button több, mint egy másodperces lemaradással (+1,146) csupán a 7. pozícióból rajtolhatott.
A verseny a szakadó eső miatt a biztonsági autó mögött kezdődött meg, miután a nagy mennyiségű csapadék miatt a versenyirányítás 10 perccel eltolta a rajtot.
A verseny tehát a Safety Car mögött kezdődött meg, de a harmadik körben már meg is szakították a békés körözgetést, a pilóták panaszkodására reagálva.
A második rajtig – ismét SC mögött kezdtek körözni a versenyzők - 1 óra 5 percet kellett várni a szemerkélő esőben (joggal tehető fel a kérdés, hogy csepegő esőben miért nem lehet versenyezni?). A látási viszonyok rosszak voltak, a csapatrádiók a pilóták panaszkodásától voltak hangosak. Egyedül egy ember, Lewis Hamilton akart ezen a napon versenyezni, aki meglehetősen élvezte a körülményeket.
A 17. körben végül a Safety Car a boxba hajtott, és megkezdődhetett a verseny. A rajt sima volt, Hamiltont azonban a hosszú egyenesben már az „első” körben megelőzte Rosberg.
A 20. körben aztán megkezdődött a káosz, Mark Webber ugyanis az egyik rázókövön megcsúszva falnak csapta az autóját. A baleset itt még nem ért véget, a magatehetetlenül a pályára visszacsúszó autóba ugyanis belerohant Nico Rosberg, így mindketten kiestek.
A biztonsági autó így tehát visszatért a pályára és egészen a 24. körig vezette a megmaradt mezőnyt. A Safety Car kivonulása után máris kisebb baleset történt, a 6-os kanyarban ugyanis Senna és Trulli koccanása után törmelék maradt.
A 30. körben megkezdődtek a kerékcserék, a pilóták intermediate gumikra váltottak. Az ezúttal rosszul taktikázó Button alaposan visszaesett, a 6. pozícióból csak a 15. helyre tudott visszatérni.
A következő kör ismét nem maradt baleset nélkül, Buemi ugyanis Glockkal ütközött, melynek következménye kettejük kiesése és a Safety Car pályára küldése lett. A mezőny nagy része a boxba hajtott, Alonso és Vettel azonban később kapták meg az utasítást, így egy körrel később tudtak csak a boxba hajtani. Vettel gond nélkül visszatért az első helyre, Alonso kerékcseréjénél azonban problémák adódtak, így csak Hamilton mögé tudott visszaérkezni.
A 34. körben újra teljes sebességre kapcsolhatott a mezőny. Vettel ezúttal is megőrizte vezető pozícióját, Hamilton azonban a célegyenes végén hibázott, így Alonso el tudott menni mellette.
A 41. körig sok minden nem történt, a mezőny hátsó része csatázott csak egymással, Button pedig még jobban visszaesett. Ekkor azonban Petrov belerohant a gumifalba, csúnyán összetörve Renaultját.
A 41. körben a pilóták már megtették a verseny 75%-át, a versenyfelügyelők kezében volt a döntés joga: leintik-e a balesetekkel tarkított futamot, vagy hagyják folytatódni a show-t a szürkület ellenére? Hagyták. Vettel ennek köszönhetően a 47. körben vezető pozícióból volt kénytelen búcsúzni, motorja ugyanis megadta magát, így a Red Bull kettősgyőzelem helyett pontot sem szerzett Koreában.
Az első helyet Alonso örökölte meg, szorosan mögötte Hamilton autózott. Közben Sutil akcióba lendült, Kobayashit próbálta megelőzni, azonban megcsúszott és eltalálta a japán Sauberét. A Force India kerékfelfüggesztése eltört, a német így kiesett a versenyből.
A 3 órás futamot végül Fernando Alonso nyerte, mögötte a Spa óta most először dobogóra álló Hamilton végzett, a 3. Felipe Massa lett, Schumacher pedig idei legjobb eredményét érte el 4. pozíciójával.
A koreai nagydíj után rendkívül izgalmassá vált a világbajnokság: Alonso (231) átvette a vezetést a Spa óta visszafogottan teljesítő Webbertől (220), őt meglepetésre a bajnoki reményeit életben tartó Lewis Hamilton követte. A 2008-as világbajnoknak 210 világbajnoki pont szerepelt ekkor a neve mellett. Az első hármast a bajnoki címre szinte esélytelen, de kiváló formában levő Vettel (206) és a csupán matematikai eséllyel bíró Jenson Button (189) követte 25 illetve 42 pontos lemaradással.
Brazília-ahol a csapatutasítás sportszerű (lett volna)
A szezon utolsó előtti futamához érkezve a mindenki által feltett kérdés az volt: lesz a Red Bull csapatutasítás Brazíliában? A hockenheimi Ferraris eset után kiderült, hogy a sportág jó hírnevét, a sportszerűséget potom 100.000 $-ban mérik, a Red Bull mégsem vállalkozott Webber előnybe hozására. Akik azt feltételezik, hogy a Red Bullnál a sportszerűség fehér (kék-piros) köpenyes lovagjai dolgoznak, azok tévednek. A csapat már Angliában lenyilatkozta: azt a pilótát támogatják, aki a bajnokságban előrébb áll. Nos, ez az elv valamiért csak addig működött, amíg Vettel volt ez az előrébb álló személy. azonban ahogy az idők - és úgy tűnik az elvek - is változnak, úgy a bajnoki tabella is módosult, immár hónapok óta az ausztrál Mark Webber volt jobb pozícióban, Koreáig a bajnokságot is ő vezette. ennek ellenére - vagy sokkal inkább éppen ezért - Sebastian Vettel nem kapta meg az utasítást, miszerint Webbert el kell engednie. Az idősödő ausztrált lelkiismeret-furdalás nélkül hátrányba hozták Angliában Vettellel szemben. A fiatal németet viszont a 25 pontos lemaradása ellenére sem sorolták be Webber mögé. Úgy tűnik a Red Bull inkább elvesztette volna a bajnoki címet, mint sem hogy Webberrel nyerje meg. Vajon ebben a speciális helyzetben nem az lett volna sportszerű, ha sportszerűtlenséget követnek el Webber javára?
Ha már szóba kerültek az energiaital-gyárosok: ahogyan az már futamok óta megszokott, így a szakértők Brazíliában is az osztrák csapatot tartották a legesélyesebbnek. a papírforma bejönni látszott, ugyanis a pénteki nap mindkét edzését Vettel nyerte. A tréningeken egyébként nem sok esemény történt, az első szabadedzésen csupán Petrov tudta le menetrendszerű autótörését, és a Ferrari autói álltak meg (az első edzésen Alonsoé, a másodikon Massáé). A Ferrari hetek óta motorhiányban szenvedett, így a sajtó rögtön felkapta a fejét Alonso kiesésére, mely egy elnyüstölt motor tervszerű leállását jelentette valójában.
Szombaton is Renault nyerte a szabadedzést, ezúttal azonban Kubica ült a győztes autó volánja mögött, őt Vettel és Hamilton követte. Kubica feljavulása azonban nem jelentett szinte semmit, hiszen a tréninget esőben tartották meg.
Az ekkor lezúduló csapadék döntő hatással volt a szombati események további részére is a bajnoki ötöst ugyanis egy érdekes, nem várt helyzet elé állította.
A kvalifikációt nedves pályán, de száraz időben rendezték, így a pilóták intermediate gumikon hajtottak a pályára. Az eső azonban szinte azonnal szemerkélni kezdett, azonban ez végül a szokásosnak számító továbbjutókat nem zavarta meg. A Q2 egyetlen érdekes eseménye Jenson Button korai kiesése volt. A tavalyi világbajnok hónapok óta szenvedett az időmérőn, legsúlyosabb pontja pedig ezen a napon jött el. Bár a brit ért már el gyengébb eredményt is idén (14. lett Silverstoneban), azonban a szombati gyenge időmérő megpecsételte bajnoki esélyeit: 42 pontos lemaradással, a 11. pozícióból rajtolva 2 futammal a szezon vége előtt már csak a csoda segíthetett volna rajta, így tehát a brazil nagydíj szombatján Button lényegében kiírta magát az esélyesek névsorából (pont azon a pályán, ahol a bajnoki címét is megszerezte).
Bár az első két etap nem lett olyan kaotikus, mint ahogy a közvélemény várta, a végső csata azonban kárpótolta a forma-1 rajongókat. Nico Hülkenberg személyében ugyanis új pole pozíciót szerző pilótát ünnepelhettünk! A tavalyi GP2-es bajnok a tökéletesen beállított guminyomásnak köszönhetően újonc évében történelmet írt, ráadásul a Williamset a 2005-ös Európa Nagydíj óta - akkor Nick Heidfeld révén - most először láthattuk az első rajtkockában.
Hülkenberg ráadásul több, mint egy másodperccel (+1,049s) verte el a második Vettelt, aki mögött Webber, Hamilton és Alonso végzett.
Így tehát a futamra a már csapatutasításos kérdés mellé feliratkozott Hülkenberg szerepe a bajnokságban, és hogy vajon milyen eredményt tud elérni. Kimagasló eredményt csak akkor tudott volna elérni, hogy ha az időjárás a szombatihoz hasonlóan változékony lett volna, azonban a vasárnapi rajt verőfényes napsütésben kezdődött.
A rajtot jól kapta el Hülkenberg, azonban még jobban Vettel. A heppenheimi már az első kanyarban átvette a vezető helyet honfitársától, akit a négyes kanyarban Webber is megelőzött. Mögöttük Alonso és Hamilton csatázott, a brit a második körig bírta a nyomást, ekkor azonban a 4-es kanyarban hibázott, így Alonso elszáguldott mellette, és Hülkenberg nyomába eredet. A német tehetség remek védekezési képességéről tett tanúbizonyságot, Alonso csupán a 7. körben tudott elmenni mellette. Időközben megérkezett Hamilton is, azonban a tapadási gondokkal küszködő világbajnok nem bírt a Williamsszel, azonban Hülkenberg a 14. körben a box felé vette az irányt, így szabaddá vált Hamilton útja.
A kerékcserék egyébként meglepően korán kezdődtek, az első kiállás Jenson Button nevéhez fűződik, aki a 12. körben jött ki, és a 18. helyre tudott visszatérni. Massa egy körrel később járt kinn, és Button elé tudott visszaérni. A brazil azonban nem örülhetett sokáig, mivel a jobb első kerékkel adódott problémák miatt egy újabb kerékcserét kellett eszközölnie.
A 21. körben aztán kijött Hamilton is, aki Button elé tért vissza, a Red Bullok azonban a 26. (Vettel) és a 27. (Webber) körig váratták szerelőiket. Kettejük között nem változott a sorrend, hiszen a csapat mindkét esetében hibátlan munkát végzett.
A kerékcserével mind Hamilton, mind Button nagyot húzott. Hamilton átlépte Hülkenberget, Button pedig a 11. pozícióból az 5. helyre jött fel, éppen csapattársa mögé.
Az unalmassá váló futamot az 51. körben Liuzzi balesete és az ezt követő Safety Car fázis tette némileg érdekessé. Az olasz pilóta a Senna-kanyarban falnak csapta Force Indiáját, melynek bal első kereke leszakadt, azonban Liuzzi sértetlenül szállt ki autójából.
A biztonsági autós fázis során rendkívül megkavarodott a mezőny, köszönhetően az értelmetlen szabálynak, mely Szingapúrban is komoly problémát szült (a szabály szerint a Safety Car nem engedheti el a lekörözötteket, holott a korábbi években ez engedélyezett volt). A biztonsági autós fázis alatt többen is kiálltak kereket cserélni. Massa szuper lágy gumira váltott, Hamilton és Button pedig kemény keverékért vonult a boxba.
A biztonsági autós fázis vége után már nem változott a sorrend, a pilóták a lekörözöttek miatt nem tudtak közel kerülni egymáshoz. A futamot Sebastian Vettel nyerte, mögötte a verseny végén tempójából visszavevő Webber végzett, a Red Bull kettősgyőzelmével pedig a csapat megszerezte történetének első konstruktőri bajnoki címét! A két Red Bullos pilótát egyébként Alonso követte, Hamilton és Button pedig a 4. és az 5. pozíciót tudta megszerezni.
A bajnokság fináléja előtt a helyzet rendívül bonyolulttá vált, a sportág történetében még sosem volt példa arra, hogy négy pilóta is bajnoki esélyes legyen az utolsó futamon. Az élen Fernando Alonso állt 246 ponttal, őt Mark Webber követte 238 egységgel. Mögé a csodálatosan hajrázó Vettel ért fel 231 pontjával, a német azonban még mindig tetemes, 15 pontos hátrányban volt Alonsoval szemben. A bajnoki címre esélyesek sorát Hamilton (222) zárta, aki 24 pontos lemaradásával csupán elméleti eséllyel rendelkezett, csapattársa, Button (199) pedig matematikai esélyét is elvesztette a címvédésre.
Abu Dzabiban mindenki azt kapta, ami jár neki
A szezon fináléjára tehát a mesés Yas Marina Circuiton került sor. A pálya 2009-ben került a Forma-1 körforgásába, amikor a sztártervező Hermann Tilke egy gyönyörű, azonban nézői szempontból szánni valóan rossz pályát tervezett. A tavalyi futamon sokáig a McLaren tűnt favoritnak, Hamilton sokáig vezetett, azonban fékhiba miatt (pályafutása első műszaki hiba miatti kiesése) feladni kényszerült a versenyt. A győzelem így Sebastian Vettel ölébe hullott, a Red Bull ráadásul kettősgyőzelemmel zárhatta az évet, hiszen a második Mark Webber lett. Mögöttük a 2009-es világbajnok, Jenson Button ért be az utolsó versenyét futó meseautóval, a Brawn BGP 001-gyel. itt dőlt el a konstruktőri harmadik hely sorsa is: a McLaren egy ponttal halászta el a Ferrari elől a bronz serleget.
A tavalyi évhez hasonlóan idén is a McLaren és a Red Bull tűnt a győzelemre legesélyesebbnek, azonban a Red Bull pole pozíciós fölényének köszönhetően gond nélkül elverte a brit alakulatot.
Az első tréning előtt kisebb eső (!) érkezett a pályára, azonban a szabadedzésre szinte teljesen felszáradó aszfalton Vettel gond nélkül megszerezte az első helyet. A második szabadedzés már Hamiltoné volt, a szezonzáróra feljavuló McLarenben 0,257 másodpercet vert heppenheimi riválisára.
Szombaton azonban mégis a Red Bull örülhetett, előbb a szabadedzést nyerték meg Vettel-Webber-Hamilton sorrendben, majd az időmérőn is jó szereplést tudtak bemutatni.
Az első etap ugyan még Alonsoé volt (a Ferrari úgy tűnik altatott a szabadedzéseken), a második és harmadik részt azonban Vettel nyerte, aki így megszerezte szezonbeli 10. pole pozícióját! A német mögött Lewis Hamilton minimális, +0,030 másodperces különbséggel végzett, Alonso +0,398 másodperccel a harmadik, Webber pedig több, mint fél másodperces (+0,530s) hátránnyal az 5. helyre szorult, Jenson Button mögé. Az ausztrál így már szombaton nehéz helyzetbe hozta magát, hiszen Alonso két pozícióval volt előtte, és neki (Webbernek) kellett több pontot szereznie. Vettel és Hamilton esélyessége ekkor még alig-alig merült fel bárkiben is, egyszóval Alonso helyzete a vártnál sokkal jobban látszott alakulni.
Alonso tehát vigyorogva gondolhatott a vasárnapi futamra, azonban a rajt után minden bizonnyal arcára fagyott a mosoly. Vettel jól kapta el a rajtot és maga mögött tudta tartani az agresszíven támadó Hamiltont. Alonso már nem volt ilyen szerencsés, az idén többnyire gyengén rajtoló spanyol ezúttal sem hazudtolta meg önmagát, Button már az első kanyar előtt könnyedén elment mellette. Az első kör izgalmai ekkor még nem értek véget, a hatos kanyarban ugyanis a hibázó Schumacher forgalommal szembeforduló Mercedesére ráfutott Liuzzi a Force Indiával. Centimétereken múlott, hogy a hétszeres bajnok fejét ne találja el az olasz.
Schumacher és Liuzzi végül sértetlenül szálltak ki az autóból, azonban a pályán heverő roncsok miatt beküldték a Safety Cart, mely a futam és a világbajnokság legjelentősebb pillanata volt. A négy körön át tartó biztonsági autós fázis alatt Vitalij Petrov és Nico Rosberg is kereket cserélt. A Safety Car az 5. kör végén a boxba hajtott, melyet egy kisebb incidens előzött meg: Hamilton azt hitte, hogy Vettel már gyorsít, a németnek azonban még esze ágában sem volt. A brit bedőlt Vettel tréfájának és majdnem megelőzte, végül azonban nem történt szabálysértés.
A 11. körben az elkopott gumikra panaszkodó Webber állt ki a boxba és Jaime Alguersuari mögé érkezett vissza a 16. helyre, aki feljogosítva érezte magát arra, hogy belepofátlankodjon a bajnokság alakulásába. Miután Webber végül sikeresen megelőzte a spanyolt, a leggyorsabb pilótává vált a pályán, ezért a Ferrari a 15. körben a boxba hívta Alonsot, nehogy az ausztrál megfelelő előnyt kiautózva megelőzze. A spanyol közvetlenül Webber elé állt vissza, mérnökei közölték is vele, hogy a futam után megköszönheti Alguersuarinak a feltartást.
A sors azonban ezen a napon nem akarta Alonsot bajnoknak, ugyanis a Ferrari későn jött rá, hogy az Alonso előtt autózó Petrov és Rosberg már nem áll ki kerékcserére, így meg kell előzniük őket, különben Vettel bajnok lesz. A 23. körben Alonso megpróbálta megelőzni az ifjú oroszt, azonban majdnem összecsúsztak, Alonso a bukótérből jött vissza Ferrarijával.
Közben az élen is változott a sorrend, Hamilton a biztosan vezető Vettel mögül a 23. körben kijött kereket cserélni, és az 5. helyre érkezett, Kobayashi és Kubica mögé. Egy körrel később Vettel is kiállt, ő azonban Kobayashi elé, a második pozícióba tudott visszajönni (Button mögé, aki még nem cserélt kereket ekkor).
Hamilton a következő körben megelőzte a japánt és Kubica nyomába eredet, a lengyelen azonban nem tudta átrágni magát. Hiába, a Renault remekül teljesített ezen a pályán, köszönhetően a kiváló F-csatornájuknak és a pálya karakterisztikájának.
Button a 40. körben állt ki kereket cserélni, a negyedik helyre tért vissza. Ekkor Kubica már 21 másodperccel vezetett Alonso előtt, félő volt tehát, hogy a Renault pilótája Alonso elé tud visszatérni a boxkiállás után. Kubica - miután megfelelő előnyt tudott kiautózni magának - a 46. körben kereket cserélt, és Alonso elé tért vissza.
Az állás ezek után már nem változott, így Sebastian Vettel nyert, és minden idők legfiatalabb Forma-1-es világbajnoka lett! A második és harmadik pozíciót az előző két világbajnok, Hamilton és Button szerezte meg.
Utózöngék:
A 2010-es szezon egy hihetetlenül izgalmas, páratlanul bonyolult lélektannal megáldott, botrányokkal teli bajnokság volt. Idén a leggyorsabb győzött. Sebastian Vettel- bár sokszor hibázott- a műszaki hibái ellenére meg tudta nyerni a bajnoki címet a rosszul taktikázó Ferrari és Alonso előtt.
Úgy tűnik a Forma-1 egy új korszakba lépett, 2009 után idén sem a megszokott csapatok közül került ki a bajnokság győztese. A szabályváltozások korát úgy tűnik se a Ferrari, se a McLaren nem tudja megfelelően kiaknázni, az új erő, a Red Bull azonban tavaly is, idén is közel tökéletes autót épített.
Jövőre ismét jelentős változások esedékesek, visszatér a KERS, a Forma-1-be érkezett a Pirelli. Ezek a változások elvileg a McLarennek kedvezhetnek, azonban a Red Bull kiváló aerodinamikai tulajdonságait felhasználva jövőre is komoly esélyekkel indulnak harcba a bajnoki címért.
Egy biztos: öt világbajnok van a mezőnyben, 4 csapat komoly tőkével és erős, kiegyensúlyozott pilótákkal fog harcba szállni a bajnokság megnyeréséért, így valószínűleg hasonlóan csodálatos és felejthetetlen lesz a 2011-es idény is, mint az idei.
|