Így láttuk 2010-et - az önmagát elverő Red Bull2010.11.27. 21:12, Lady Véé
A cikk megtalálható az érdekesség menüpont alatt is (Forma1.hu magazin).
Így láttuk 2010-et I.
Így láttuk 2010-et III.
Sorozatunk második részében az európai futamokat vesszük górcső alá. Nem hozott szégyent magára az öreg kontinens, látványos versenyek tarkították a szezon ezen részét, több feszültséget keltő momentum kísérte végig a hétvégéket.
Majdnem füstbe ment terv - hol szorít a spanyol csizma
2010. április 14-én kitört az izlandi Eyjafjallajökull vulkán. A tűzhányó által kibocsátott füst napokig megbénította Észak-Európa légi közlekedését, mely a sanghaji futam után veszélybe sodorta a Spanyol Nagydíj megrendezését. A vulkán aktivitása azonban szerencsére enyhült, így a csapatok gond nélkül visszaérkezhettek Európába, ahol a legfontosabb kérdés az volt: Hogyan módosulnak az erőviszonyok a katalán aszfaltcsíkon?
A Spanyol Nagydíj pénteki első szabadedzése a McLarenről szólt, Hamilton és Button megszerezte az első két helyet. Erősnek tűnt a Mercedes is, Schumacher 3., Rosberg 6. lett, közéjük a két Red Bull furakodott be Webber-Vettel sorrendben. A Ferrari a szokásos edzéstervét végezte, így az ágaskodó ló egyik autója sem remekelt. A második edzésen már „helyreállt” a sorrend, Vettel az első, Webber a második lett, Schumacher a harmadik helyen bírta tartani magát, Alonso a negyedik lett, Hamilton pedig visszacsúszott az ötödik pozícióba.
Szombatot ismét a Red Bullok uralták, mind a szabadedzésen, mind a kvalifikáción az energiaital-gyárosok autói szerezték meg az első két helyet. Meglepetésre azonban a házon belüli csatát Webber nyerte, így ő indulhatott a Spanyol Nagydíj pole pozíciójából.
Az időmérő meglehetősen demoralizálóan hatott a rajongókra és a csapatokra is, Webber 0,834 másodpercet vert a harmadik ugyanis Hamiltonra, ami nem sok jót ígért a jövőre nézve. A Red Bull időmérőn mutatott dominanciája már az első négy futamon egyértelmű volt (4-ből 4 pole fűződött a nevükhöz), a csapatok az új fejlesztésekben remélték az erőviszonyok kedvező irányú változását, azonban ez nem történt meg.
A szombati Red Bull fölény után a csapat riválisai csupán a jó rajtban, valamint a Red Bull hibázásában (A Red Bullt ismerve erre volt némi sansz) reménykedhettek. A rajtnál végül a sorrend nem változott, a négy ász gond nélkül megőrizte saját pozícióját. Vettel győzelmi esélyei gyorsan szertefoszlottak, ugyanis Webber ellépett tőle, Hamilton pedig komolyan veszélyeztette a pozícióját, így nem tudott csak a sebességre koncentrálni. Tőlük kissé lemaradva Fernando Alonso autókázott, a spanyol nem tudott beleszólni az előtte levők küzdelmébe. A hátsó traktusban először Liuzzi és Buemi okozott nehéz pillanatokat egymásnak (Buemi boxutca-áthajtásos büntetést kapott az incidensért), majd Massa koccant a lekörözésre váró Chandhokkal.
A boxkiállások során Hamiltonnak sikerült megelőznie Vettelt, ennek köszönhetően fellépett a második helyre. Hogy végül mégsem láthattuk a pódiumon, azt a leintés előtt két körrel elszenvedett bal első defektjének köszönheti, melynek köszönhetően még a pontszerzésről is lemaradt. Vettel sem járt jobban, az újfent fékproblémákkal szenvedő németnek egy plusz boxkiállást kellett végrehajtania, így harmadik lett a hazai futamát teljesítő Alonso előtt. Button az ötödik lett, miután szinte az egész futamot Schumacher mögött töltötte.
Alonso baki a szabadedzésen – utolsó rajthely
A szezon hatodik versenyét Monacoban tartották, ahol csütörtökön még Alonsonak, szombatra azonban már a Renault motoros autóknak állt a zászló. Az első két szabadedzést is ő nyerte, azonban az időmérő előtt a Massenet kanyarban összetörte Ferrariját, így az időmérőn nem tudott részt venni. A kvalifikációt Mark Webber nyerte, mögötte meglepetésre a Renautos Kubica végzett, a harmadik Vettel lett. A két McLaren 4-5. lett, miután a második sorból rajtoló Hamiltont megelőzte a Ferraris Felipe Massa.
A rajt jól kezdődött a Red Bullosok számára, Webber simán eljött, Vettel pedig megelőzte Kubicát. Hátrébb Barrichello villantott, a 9. helyről egészen a hatodikra ugrott fel a rajtot követően, miközben Rosberg visszaesett Schumacher mögé a 8. helyre. Az első kör a rajttal ellentétben nem volt zökkenőmentes, Nico Hülkenberg ugyanis az alagútban nekicsapta autóját a falnak. A baleset okán beküldött SC fázis nem jött jól a McLarennek, Button autójának bal oldali hűtőszekrényén ugyanis rajta felejtették az egyik hűtőfedelet, emiatt motorja a 3. körben túlmelegedett és Button kiállt a versenyből. Ezzel szemben Alonso épp, hogy profitált Hülkenberg hibájából. A jó ütemben elvégzett kerékcserének köszönhetően sikerült előretörnie a középmezőny elejébe, végül hatodikként intették le. Eközben Webber fokozatosan lépett el Vetteltől folyamatosan leggyorsabb köröket autózva.
A 28. körben ismét beküldték a biztonsági autót, ezúttal Barrichello törte össze az autóját egy bal hátsó defektnek köszönhetően. A biztonsági autós fázis végét követően Webber magabiztos vezetéssel ismét ellépett az üldözőitől, azonban a 43. körben ismét beküldték a Safety Cart, ezúttal egy elmozduló csatornafedő miatt (amit egyébként senki sem látott).
Webber a harmadik rajtot is jól kapta el, a negyedik SC fázisig ismét el tudott lépni csapattársától. A 74. körben ugyanis ismét bejött a biztonsági autó, ezúttal Chandhok és Trulli hajmeresztő balesete miatt, melyet szerencsére mindketten megúsztak. A futam végére is maradt egy kis izgalom, az utolsó körben, a cél előtt a boxutcába hajtott a Safety Car, ami a biztonsági autós fázis végét is jelentette egyben-azaz a Portier kanyartól a célegyenes végéig nem volt Biztonsági Autós fázis az utolsó körben. Ekkor lendült akcióba Michael Schumacher, a hétszeres világbajnok Fernando Alonsot előzte meg a célegyenes előtt, azonban a pályabírók másképp értelmezték a szabályokat, mint Ross Brawn. Emiatt 25 másodperces büntetésre ítélték az idén visszatérő klasszist, mivel nem lehet előzni abban a körben, amelyikben az SC fázis véget ér. Jogosan merül fel a kérdés a tisztelt olvasóban: az utolsó körben miért hívták be az SC-t, ha csak nem a botránykeltés volt a cél? Webber mellett egyébként Vettel és Kubica pezsgőzhetett, az élmezőny vége Massa, Hamilton és Alonso lett.
Isztanbul - Kenyér és autótörés a Red Bullnál
A patinás monacoi nagydíj után két héttel rendezték meg a versenynaptárban 2005 óta szereplő Török Nagydíjat, melynek pénteki napját először Hamilton, majd Button uralta. A két McLarenesnek nem sikerült átmentenie kiváló formáját a szombati napra, előbb a szabadedzést, majd az időmérőt is Red Bull nyerte. A polet kisebb meglepetésre nem a szabadedzéseken jól szereplő Vettel, hanem csapattársa Webber nyerte meg. Az időmérő első négy helyezettje Webber – Hamilton – Vettel - Button lett, a nyolcszázadik futamát ünneplő Ferrari Massa révén csupán a 8. helyet tudta megszerezni, Fernando Alonso pedig a tizenkettedik lett.
A Safety Car fázisokkal telített monacoi nagydíj után egy sokkal izgalmasabb, a világbajnokságot döntően befolyásoló vasárnap következett.
A rajtnál Vettel Webber mögé zárkózott fel, Schumacher pedig megelőzte Buttont, azonban a Red Bullosok koránt sem lélegezhettek fel. Ezen a hétvégén a McLaren ugyanis fel tudta venni a versenyt a Red Bullokkal, így az első kör végére már vissza is állt a rajtsorrend az első négyesben. A következő néhány körben Hamilton komoly nyomás alá helyezte Webbert, a kiválóan védekező ausztrált azonban nem sikerült megelőznie. A boxba egyszerre kilátogató kettős pozíciója itt eldőlni látszott, ugyanis a 2008-as világbajnok kerékcseréjét kissé elrontották a szerelői. Az eredmény: Hamilton Vettel mögé került.
Az igazi izgalmak azonban ezután kezdődtek, Hamilton elkezdte ugyanis üldözni Vettelt, melynek majdnem előzés lett a vége, azonban a 41. körig nem változott az első négyes sorrendje.
Eközben Alonso sorban előzgette a középmezőny feltörekvő tehetségeit, először Kobayashit, majd Sutilt szabadította meg néhány pontjától. A középmezőny elejében időközben Rosberg lassult be, így létrehozva maga mögött egy Kubica - Massa - Petrov - Alonso „vonatot”.
A 41. körben aztán drámai események kezdődtek meg: először a csapat utasítására a motorerőből visszavevő Webbert próbálta meg megelőzni csapattársa, azonban a német túlzott agresszivitása miatt összeütköztek. A McLarenek így átvették a vezetést, Vettel kiesett, Webber pedig kényszerű boxkiállását követően (defektet kapott) a harmadik helyre tért vissza. Ezzel azonban még nem volt vége az izgalmaknak, Button ugyanis megelőzte Hamiltont! A csapat mindkét pilótát üzemanyag-spórolásra utasította (legalábbis a csapatrádió szerint), azonban ennek ellenére Button Hamilton közelébe ért, majd megelőzte. Hamilton ezt nem hagyta annyiban és visszaelőzte a célegyenes végén. Kettejük magánakciója végül itt ért véget, a leintésig Hamilton - Button maradt a sorrend.
Ekkorra már a pálya bizonyos részei nedvesek voltak, ugyanis az eső elkezdett szemerkélni, azonban a pilóták végül a száraz pályás gumiknál maradtak. Az 54. körben Alonso megelőzte Petrovot (az autójuk összeért és Petrov defektet kapott), majd felzárkózott csapattársa mögé a 8. helyre.
A versenyt tehát az idén először nyerni tudó Lewis Hamilton nyerte, mögötte csapattársa, Jenson Button végzett, a harmadik helyet pedig Mark Webber szerezte meg.
A Red Bull belháború:
Szombaton Webber megszerezte a pole-t Vettel előtt, és ezzel betelt a pohár. Vettel két futam óta volt lassabb csapattársánál (holott eddig ő volt a domináns), azt mondták neki, hogy az autója volt a hibás, erre szombaton mégis megelőzi Webber és még Hamilton is! Hát csoda, hogy Vettel borzasztóan frusztráltan szállt be az autójába vasárnap? Eddig ő volt az első számú, most mégis sorozatosan elveri a sajtó által középszerűnek kikiáltott csapattársa. Vettel már az első körben meglehetősen agresszív volt, Hamiltonnal is majdnem eljátszotta azt, amit később Webberrel tett meg, azonban Hamilton félrerántotta a kormányt Vettel ráhúzására reagálva, így nem történt baleset.
Webber azonban ezt nem tette meg, de miért is tette volna? Sorozatban harmadik győzelme felé száguldott, csapata pedig néhány pillanattal előtte árulta el azzal, hogy lejjebb tekertették vele a motort. Meg különben is, miért feltételezné a csapattársáról, hogy ennyire agresszív lesz vele szemben? Így tehát megtörtént a baleset, Vettel kiütötte Webbert. A Red Bull első nyilatkozata azonban mégis Webbert tette felelőssé, holott a felvételek egyértelműen Vettel hibáját bizonyítják. Ekkor még nem tudhattuk, de itt bújt ki a szög a zsákból, azaz hogy a Red Bullnál van első számú pilóta. Erre utal a későbbi silverstone-i incidens (Vettel új első szárnya összetörik a rossz rögzítés miatt, emiatt Webberét leszerelik, és átadják a heppenheiminek, arra hivatkozva, hogy azt támogatják, aki előrébb áll a pontversenyben), valamint a tény, miszerint nem történt Red Bull csapatutasítás a szezon vége felé, kiváltképp Brazíliában (holott Angliában még az volt az érv a szárnycsere mellett, hogy a bajnokságban előrébb álló pilótát támogatják. Mi változott alig néhány hónap alatt?). Elgondolkodtató, hogy ezek után a Red Bull és Vettel vajon miért is lehet az egyenlőség bajnokának kikiáltva…
Kanadai kiruccanás - McLaren diadal: a világbajnokság folytatódik!
A rendkívül izgalmas és bonyolult lélektanú Török Nagydíj után a száguldó cirkusz Kanadába látogatott, ahol is a McLaren és a Red Bull csatázott a pole pozícióért. A rosszul taktikázó Red Bullnak köszönhetően idén először-és egyben utoljára- McLaren pole született, a levezető körében megálló Lewis Hamilton személyében. Mögötte Vettel, Alonso, Button és Liuzzi végzett. Eredetileg Webber volt a 2. helyen, azonban váltócsere miatt 5 rajthelyes büntetést kapott, így a hetedik rajthelyre sorolták vissza.
A hétvégén az időjárás játszotta a főszerepet. Szombaton a levegő hőmérséklete 26°C volt, míg az aszfalté 31°C. A viszonyok vasárnapra jelentősen megváltoztak, a levegő hőmérséklete ugyan nem változott, az aszfalté azonban 4-5 °C-kal nőtt az előző napihoz képest, ez pedig döntően befolyásolta a gumik élettartamát (itt követte el a Red Bull a hibát, hiszen ezzel a tényezővel lehetett számolni, a több milliós időjárás-előrejelző berendezéseik mellett ekkorra már feltalálták a televíziót, a rádiót és az újságot is, melyekből értesülhettek volna a vasárnapi időjárásról).
A rajt meglehetősen izgalmasra sikerült, Massa és Liuzzi kétszer is koccant, Petrov pedig kiugrott a rajtnál (boxutca-áthajtásos büntetést kapott érte) és kicsúszott a fűre. Néhány kör után a sorrend Hamilton, Vettel, Alonso, Button, Webber volt, azonban az ötödik körben Webber megelőzte Buttont. Az élen is változott az állás, Vettel a keményebb gumi jobb tapadása miatt meg tudta előzni Hamiltont. Bár a lágyabb keverékek csak 6-8 kört bírtak ki - emiatt pedig Alonso és Hamilton is korán kijött a boxba - a kemény keverék sem bírta sokkal tovább, Webber a 14., Vettel a 15. körben látogatatta meg csapatát. Buemi pedig a boxkiállások okozta káosz közben átvette a vezetést, de természetesen a siker csupán átmeneti volt, nem tudott beleszólni az élmenők csatájába.
A boxkiállások során Alonso megelőzte Hamiltont, azonban az egyik lekörözésnél Hamiltonnak sikerült visszavennie a pozícióját. Egyébként az egész futamra jellemző volt, hogy a lassabb autók feltartották a gyorsabbakat. Petrov közben újabb boxutca-áthajtásos büntetést kapott, ezúttal rajtbaleset okozásáért. Webber az első etapja után egy újabb kemény keveréket kapott, mely győztes megoldásnak tűnt (az élen állt és jó tempót ment), azonban végül nem tudott elegendő időt kiautózni, így Vettel mögé esett vissza az 5. helyre.
Webber győzelmi esélyeinek elszállása után Hamilton állt az élre, akit Alonso követett, a 3. helyen az egyre inkább felzárkózó Button állt, aki Chandhok lekörözésekor el tudott menni Alonso mellett. Az első ötös pozíciója a leintéskor is ez volt, így a McLaren újabb kettősgyőzelmet ünnepelhetett.
Ismét Európában – Webber megdöbbentő szárnyalása
A kanadai káoszfutam után ismét Európában bőgtek fel az F1-es autók motorjai. A valenciai kikötőben megrendezett Európa Nagydíjon Vettel és Webber szerezte meg a polet, mögöttük Hamilton, Massa és Alonso végzett, Button csak a 7. pozíciót tudta megszerezni.
A rajtnál Vettel jól jött el, Webber a 9. helyig hátraesett az első kör végére. Még a rajtnál Hamilton és Vettel autója összeért, ennek hatására Hamilton autójáról letört egy légterelő elem, melynek hiánya vibrációt okozott Hamilton autójában.
A 8. körben Webber kereket cserélt (a korai kerékcserét az magyarázza, hogy Webber beszorult Hülkenberg mögé), csak a 19. helyre ért vissza a cserénél történt malőr miatt. A következő körben Webber elszenvedte a szezon legsúlyosabb balesetét: épp készült megelőzni a Lotusos Kovalainent, emiatt Webber ráfutott a finn autójára, majd egy hatalmas szaltót dobva, több méter magasra felrepülve végül a gumifalba csapódott, de csodával határos módon sérülések nélkül megúszta a balesetet.
A Safety Cart természetesen azonnal beküldték, melynek hozadéka, hogy a futam botrányba fulladt. Az első incidens rögtön a biztonsági autó kiállásakor történt: Hamilton megelőzte a Safety Cart. Ezért természetesen boxutca-áthajtásos büntetést kapott, azonban a lassú döntéshozatalnak és a pokoli tempónak köszönhetően sikerült elegendő előnyt kiautóznia ahhoz, hogy pozícióvesztés nélkül tudja letölteni a büntetését. A második probléma az volt, hogy a mezőny nagy része vétett a biztonsági autós szabály ellen, ezért büntetést szabtak ki rájuk (bővebben lentebb).
Miután Hamilton letöltötte büntetését, a második helyre tért vissza Vettel mögé. Ekkor Kobayashi - kiállás nélkül - a 3. helyen autózott Button előtt, akit Barrichello, Kubica, Buemi, Sutil, Alonso, Hülkenberg követett.
Kobayashi három körrel a futam vége előtt kiállt a boxba, végül megelőzte Buemit és Alonsot is, és a 7. helyen ért célba. A meglehetősen unalmas futamot végül Vettel nyerte Hamilton és Button előtt, a 4. a feljavuló Williamsben Barrichello, az 5. Kubica lett.
Botrány Valenciában - bénázó stewardok, nevettető végítélet:
A Webber és Kovalainen balesete utáni SC-fázis a szezon egyik legkomikusabb ítéletét hozta: 9 pilótát (Jenson Button, Rubens Barrichello, Nico Hülkenberg, Robert Kubica, Vitalij Petrov, Adrian Sutil, Sébastien Buemi, Pedro de la Rosa és Vitantonio Liuzzi) ítéltek el azért, mert túl gyorsak voltak a Safety Car első körében. A helyzet komikusságát az adja, hogy ezen versenyzők egyszerűen túl későn tudták meg, hogy bejön a biztonsági autó. Egy normál tempóban megtett kör utolsó néhány kanyarjára maradt nekik a feladat, hogy az addigi átlagsebességüket 120 km/h-ra tornázzák. Bármilyen meglepő, nem sikerült nekik. Az is elgondolkodtató, hogy vajon miért az első helyen levő Vettel mögé küldték be a Safety Car-t ( a szándékosság nem valószínű, az inkompetencia annál inkább). Vettel így plusz egy kört autózhatott teljes sebességgel, kvázi lekörözve így a mezőnyt. Nem véletlen előzte meg Hamilton a biztonsági autót (amiért jogosan kapott büntetést), de egy kis gondolkozással ez az egész balhé elkerülhető lett volna…
Újabb Red Bull baki - ezúttal Silverstone-ban
Történt ugyanis, hogy a silverstone-i versenyhétvége harmadik szabadedzésén Vettel autójának orrkúpja az egyik rázóköre érvén egyszerűen lebukott a Red Bullról, és mivel csak kettő volt belőle (a másik Webber autóján), így komoly gondban volt a csapat. A helyzetet csak fokozta a csapatsorrendre utaló döntés, mely szerint Webber autójáról szó nélkül átrakták Vettel autójára az orrkúpot. Mindezt azzal próbálták megmagyarázni, hogy Vettel előrébb áll a pontversenyben márkatársánál, ezért őt kell segíteniük. Ez a nyilatkozat végül az idei bajnokság egyik legpofátlanabb nyilatkozata volt, tekintve a pontverseny változásait.
Visszatérve a Brit Nagydíjra: a pole-t megdöbbentő előnnyel Vettel nyerte Webber mögött. A második sorban Alonso (+0,811s) és a saját bevallása szerint a pályafutása során elért legjobb repülőkört teljesítő Lewis Hamilton végzett. Hogy mi ebben az igazság azt talán csak ő maga tudhatja, de sokat mondó tény az, hogy csapattársa, Jenson Button csak a 14. rajtkockát tudta elérni.
A folytatás legalább annyira botrányos volt a Red Bull szempontjából, mint a szombati nap: a rajt utáni tülekedésben Vettel és a kiválóan rajtoló Hamilton autója összeért és a német defektet kapott, közben a második helyről rajtoló Webber már az első helyen autózott, Alonso pedig visszacsúszott az 5. helyre. A rajt után tehát Webber – Hamilton – Kubica - Rosberg és a már említett spanyol foglalta el az első öt pozíciót, de Webberrel egyikük sem tudta tartani a lépést.
A boxkiállások során Rosbergnek sikerült átugrania Kubicát, ezzel hátrahagyva a lengyelt Alonsonak. 2005 és 2006 világbajnoka igen agresszíven kezdte el támadni Kubicát, de egészen a 18. körig nem sikerült megelőznie. Ekkor azonban egy kétes manőverrel (levágta a pályát, mert Kubica nem hagyott helyet neki) elé került és elhúzott a messzeségbe. A 2008-as kanadai futamgyőzelmet elérő Kubica azonban ezt nem hagyta annyiban, ugyanis csapatrádión feljelentette Alonsot. Ennek jelentőségét azonban a Renault pilótája már nem tapasztalhatta meg saját bőrén, ugyanis műszaki gondok miatt kiállni kényszerült.
A versenybírók közben boxutca-áthajtásos büntetést szabtak ki a spanyolra (Egyébként a Ferrari vezetősége itt elég komoly taktikai hibát követett el. Alonso pozíciónyerése egyértelműen kétes volt, így biztonsági okokból utasíthatták volna Kubica visszaengedésére. A két autó erőkülönbségeit látva még aggódniuk se kellett volna, Alonso néhány kör alatt újra visszaelőzhette volna Kubicát), aki így a mezőny végére esett vissza-ugyanis pont a Safety Car fázis előtt kapta meg a büntetését, azonban a fázis ideje alatt nem tölthette azt le.
Mindez Sebastian Vettelnek kedvezett, aki a defekt utáni boxkiállását követően meglehetősen le volt maradva a pontszerző bolytól, így azonban megkezdhette a felzárkózást, mely végül egy hetedik pozíciót ért a leintéskor. A heppenheimi mellett Button is kihozta a helyzetből a maximumot: a brit a 14. pozícióból rajtolva a 4. helyen ért célba, hála a kiváló taktikának és a remek rajtnak. A dobogón Webber, Hamilton és Rosberg pezsgőzött.
„Alonso gyorsabb Nálad …”
A világbajnokság a zseniális sztártervező, Herman Tilke által tönkretett (legalábbis a közvélemény szerint) Hockenheimringen folytatódott. az első szabadedzés meglepetésre Sutil nyerte. Az esőben mindig jól vezető német ezúttal is a csapadéknak köszönhette előkelő pozícióját. A szabadedzés egyetlen jelentősebb momentuma Lewis Hamilton találkozása volt a gumifallal. A McLarenes pilóta autója összetört (az orra és a hátulja komolyabb sérülést szenvedett), Hamilton azonban szerencsére sértetlenül megúszta az esetet.
A másik és harmadik szabadedzésen már körvonalazódott az, amire a szakértők számítottak, azaz Alonso és a Red Bullok fognak versengeni egymással a győzelemért.
Ez a versengés a kvalifikáció lebonyolításával kezdődött, ahol meglepetésre (!) Vettel volt a leggyorsabb, nem kevesebb, mint 0,002 másodperccel megverve spanyol riválisát. A második sorban Felipe Massa és Mark Webber, a harmadikban pedig a McLaren két világbajnoka, Button és Hamilton foglalt helyet.
A rajt meglehetősen jól sikerült Massa számára, aki a harmadik helyről előreugrott a vezető pozícióba, hála Vettel és Alonso acsarkodásának, melyet a Ferrarihoz 2010-ben érkező spanyol nyert. Hátrébb Hamilton előzte meg Webbert, mellyel megszerezte a 4. helyet, mögöttük Button autózott.
A boxkiállásokig nem történt akció az élbolyban, Massa fokozatosan ellépett riválisaitól, Alonso és Vettel pedig nem jelentett veszélyt egymásra. A kerékcserét a regnáló világbajnok Button kezdte meg, aki remek tempójának köszönhetően Webber elé tudott visszatérni, így az ausztrál visszacsúszott a hatodik helyre. Akerékcserék után a Ferrari két pilótája közel került egymáshoz, izgalmas csata kezdett kibontakozni kettejük között. A két piros autó kis híján összeütközött, azonban előzés nem történt. Massa ezután kissé elhúzott márkatársától, a győzelemért vívott csata enyhülni látszott, azonban mint kiderült, ez csak a vihar előtti csend volt.
25 körrel a leintés előtt a két Ferrari ismét meglehetős közelségbe került egymáshoz, ekkor döntött úgy a vezetőség, hogy Massát utasítják, hogy engedje el Alonsot (részleteket lásd lejjebb). A Ferrari pilótája engedelmeskedett és lehúzódott, Fernando Alonso pedig Bahrein után újra a dobogó tetejére állhatott. Az első 6 pozíciója ezután már nem módosult, a harmadik Vettel lett, őt követte Hamilton, Button és a műszaki problémával küszködő Mark Webber.
Egyenlők és egyenlőbbek - csapatutasítás a Ferrarinál:
A Német Nagydíjon történt csapatutasítás a szabályokkal szembeni arrogancia és a sporthoz való hozzáállás Ferraris álláspontját mutatta be. A szezon méltán legnagyobb botrányaként számon tartott csapatutasításos botrány ugyanis egy olyan pilótát hozott hátrányos helyzetbe, aki nem csak hogy a Ferrari család tagja már 2003 óta, hanem kvázi a második születésnapját ünnepelte (volna) ezen a napon. Felipe Massa 2009-es horrorisztikus balesete ugyanis pontosan egy évvel a Német Nagydíj vasárnapja előtt történt. Ennek fényében a döntés az egyik legetikátlanabb döntése volt a Ferrarinak. Persze taktikailag jó döntés volt, és bármelyik csapat ezt tette volna, de ezt az egészet sokkal emberibben, sokkal kevésbé arrogánsan is el lehetett volna intézni. A csapatutasítás 2002 óta éppen a Ferrari és a FIA jelenlegi elnöke (akkoriban még a Ferrari csapatfőnöke), Jean Todt miatt lett betiltva, mégis volt precedens a Ferraritól a szabály megszegésére, sokkal kulturáltabb, elfogadhatóbb módon. 2007-ben Brazíliában Massa azzal, hogy átengedte hazai győzelmét Räikkönennek, világbajnokká koronázta finn csapattársát. Ezt úgy érte el, hogy a boxkiállások során Räikkönen megelőzte. Most is van boxkiállás, vajon miért nem használták megint ezt a módszert?
A másik oldala a dolognak, hogy az eseményt követő nyilatkozataik rendkívül arcátlanok, a nézőket és a FIA-t egyaránt hülyének „nevezték” velük. Az FIA ráadásul még asszisztált is hozzá. A stewardok ugyanis 100.000$-os bírságot szabtak ki a Ferrarira a csapatutasítás okán, melyet a FIA nem törölt el. Hogy miért érdekes ez? Ha a Ferrari ellen nem volt bizonyíték (az FIA nyilatkozataiból egyébként kiderült, hogy voltak), akkor miért kapott a Ferrari bírságot? Ez így paradox. Vagy egy egyszerű ellentmondás helyett valami jóval sötétebb és rohadtabb? Ezt nem tudhatjuk, mindenesetre a FIA elnöke a Ferrari csapatfőnöke volt 2007-ben, és bár a szavazáson nem vett részt, a kulisszák mögötti dolgokról mi mit sem tudunk…
Keserédes magyar futam - a 25. Magyar Nagydíj
Az egyetlen kelet-európai nagydíjon az előzetes várakozásoknak megfelelően a Red Bull volt az első számú esélyes. Mindhárom szabadedzésen a Red Bull végzett az élen, az első sort is ők szerezték meg Vettel-Webber sorrendben. Az energiaital-gyárosok autói mögött a két Ferrari sorakozott fel Alonso és Massa sorrendben, az ötödik-hatodik rajtkockát Hamilton és Rosberg szerezte meg.
A sima Red Bull kettősgyőzelemnek tűnő futamot Vettel és Alonso kezdte a legjobban. A Német Nagydíj győztese átugrotta Webbert, a célegyenes végén pedig már Vettel pozícióját veszélyeztette, azonban nem sikerült megszereznie a vezető pozíciót. A vezető hármas mögött Massa és a remek formában levő Petrov következett, őt azonban a második kanyarban visszaelőzte Lewis Hamilton.
Vettel a rajt után kiváló tempóban lépett el üldözőitől, a 16. körre már 10 másodperccel vezetett Alonso előtt. Ekkor azonban a kissé álmoskás futamon megjelent a Safety Car, mely egy koccanás után bennmaradt alkatrészek miatt érkezett a pályára. A biztonsági autós fázis alatt több dolog történt, mint az egész futam során: először a Mercedes GP ügyetlen szerelői rögzítették rosszul Rosberg jobb hátsó gumiját, amely a kerékcsere után rögtön külön életet kezdett, és eltalált egy Williamses szerelőt (könnyebb sérülésekkel megúszta), majd a Renault nyalókás-emberének hála a kerékcseréjét befejező Kubica belement az éppen boxkiállására érkező Sutil Force Indiájába. Közben az élmezőny sem tétlenkedett, Vettel az SC fázis kezdetekor ugyanis kiállt a boxba. Webber mögé visszaérkezve amatőr hibát követett el (melynek jutalma egy boxutca-áthajtásos büntetés lett), több, mint 10 autó távolságra ment Webber mögött a biztonsági autós fázis végén - így feltartva a mögötte levőket - ennek köszönhetően Webber el tudott lépni, és pokoli sebességének köszönhetően meg is nyerte a versenyt. Mögötte a Vettelt megelőző Fernando Alonso, 4. helyen pedig Felipe Massa futott be, Hamilton pedig nem szerzett pontot, a 25. körben ugyanis műszaki hiba miatt kiesett. A futamon a kedélyeket már csak egy akció borzolta fel: Schumacher és Barrichello csatája, melynek legkritikusabb pontján csak centimétereken múlott, hogy Schumacher ne passzírozza a boxutca falához az őt megelőző brazilt. A kerpeni büntetése természetesen nem maradt el: sportszerűtlenségéért 10 rajthelyes büntetést (és a sajtó haragját) kapott a következő futamra.
Belgiumban sosem kék az ég
A hungaroringi fiaskó után két McLarenes pályának számító futam következett. Az egy hónapos szünetben a csapatok gőzerővel fejlesztettek, ennek eredményeképp a McLaren előnye közel sem tűnt nagynak közvetlen riválisaihoz képest.
Az időmérő esőben kezdődött, az első etapban kialakuló káoszban történetük során először továbbjutott a kvalifikáción a Virgin és a Lotus is, az első kört pedig Rosberg nyerte. Az egész hétvége során változó körülményeknek köszönhetően az újfent meglepetésembernek számító Webber elhalászta Hamilton elől a polet, a 4. Vettel elé pedig még Kubica is befért, Alonso csak a 10. lett.
A futam eleje rendkívül izgalmasnak bizonyult. A rajtnál váltógondok miatt beragadó Webber visszacsúszott a 6. helyre, az ezt kihasználó Hamilton pedig rögtön a futam kezdetekor élre állt. Mögötte Button parázs csatát vívott Kubicával, akit az Eau Rogoueból kijövet meg is előzött. A 4. helyet Vettel szerezte meg. Az első körben elkezdett szakadni az eső, így a pilóták visszavettek a sebességből, ennek ellenére a mezőny nagy része nem bírta bevenni az utolsó sikánt. A 300. nagydíját teljesítő Barichello emiatt fékezés nélkül rohant bele az éppen kanyarodó Alonsoba. Csodával határos módon Alonso tovább tudott menni (a boxba), Barrichello azonban kiesett. A pályán maradó törmelékek miatt bejött a Safety Car, így Fernando Alonso visszaesett a mezőny végére. A biztonsági autós fázis után a sorrend Hamilton, Button, Vettel, Kubica, Webber, Massa, Sutil, Hülkenberg, Liuzzi, Rosberg volt, azonban Petrov és Schumacher keresztülvágott a mezőnyön és a 11. körben már pontszerző helyeken száguldottak.
Hamilton fokozatosan ellépett a mezőnytől, a 15. körre 8,6 másodperc volt az előnye csapattársához képest. A világbajnok autója már a rajtnál megsérült, ezért autója szinte vezethetetlenné vált- nem csoda, hogy Vettel szorongatta. A 16. körben a buszmegállónál megpróbálta megelőzni, azonban megcsúszott, és eltalálta Button autójának hűtőjét, aki így kiesett. Vettel ugyan tovább tudott hajtani, de az esetért boxutca-áthajtásos büntetést kapott, később pedig ütközött Liuzzival, amiért még egyszer a boxba kellett látogatnia, így nem szerzett pontot.
A 34. körben újra elkezdett esni az eső. Az első négyes kivételével mindenki kiállt intermediate gumikért, míg Vettel és Glock extrém abroncsokkal próbált előrébb lépni. Hamiltonék egy körrel később jöttek ki (Hamilton majdnem nekicsúszott a gumifalnak a pálya egy részén). A boxban Webber megelőzte a megcsúszó Kubicát.
Néhány körrel később a nem túl jó formában levő Alonso megpördült, és a gumifalnak csapta az autóját, melynek egyértelmű következménye volt a Safety Car. Az újraindítást követően az első hármas sorrendje nem változott, Hamilton győzött, Webber a második, Kubica a 3. pozíciót szerezte meg.
Indul a hajrá – Alonso megkezdi nagy menetelését
Az Olasz Nagydíjon szintén a McLaren tűnt fő esélyesnek, azonban meglepetésre Alonso szerezte meg a Ferrari hazai futamának számító Monza pole pozícióját, mögötte Button végzett. A McLaren rosszul taktikázott, a teljesen eltérő beállításokkal (és fejlesztésekkel) menő Hamilton csak az 5. rajtkockát tudta megszerezni.
A rajtnál Button ugrott az élre, Alonsot még a harmadik helyről remekül startoló Massa is majdnem megelőzte, azonban a második kanyar után rejtélyes okokból lelassult és Alonso pozíciója így végül nem került veszélybe. A négyes kanyarban a 4. helyre feljövő Hamilton ment neki Massának, az ütközés olyan szerencsétlenül jött ki, hogy Hamilton jobb első kereke kitört, így a brit kiesett a versenyből. Az élen a 37. körig nem változott a helyzet, Alonso és Button vérre menő csatát vívott egymással, de a spanyol csak a McLaren lassabb boxkiállása miatt tudott átugrani a brit világbajnokon. A versenyt tehát Alonso nyerte, mögötte Button és Massa végzett. Vettel kiváló taktikával (az utolsó körben cserélt kereket) a 4. pozíciót szerezte meg, a futam nagy részében Hülkenberg mögé beragadó Webber csak a 6. lett.
A szezon európai része rendkívül drámaivá és izgalmassá tette a bajnokságot. Webber csupán 5 ponttal (187) állt Lewis Hamilton (182) előtt, akit a feltámadó Ferrariban ülő Alonso 166 ponttal, míg a monzai futamot második helyen befejező Button 165 ponttal követte, Vettel 163 ponttal az 5. pozícióban állt.
Monza után Red Bullosnak tekinthető pálya következett, így a pilóták minél jobb szereplése rendkívül fontosnak bizonyult az európai futamokon. A harmadik erőnek számító McLaren remekül helytállt a Red Bullal szemben, a Ferrari Alonsoval pedig hihetetlen feltámadást mutatott be néhány hét leforgása alatt. A valódi kérdés azonban (a Red Bull fölényét látva) továbbra is az maradt, hogy vajon a Red Bull meg tuja e nyerni a bajnokságot, vagy folytatja a baki sorozatát, és elveri önmagát?
|