Egy igazi love-story: a Red Bull Racing bajnoki címeinek története2010.11.17. 21:39, Lady Véé
Sebastian Vettel és a Red Bull csapat története már az első pillanattól kezdve meg volt írva. Egy fiatal versenyző, és egy tradíciók nélküli középcsapat, akik mertek nagyot álmodni. Egy világbajnoki álmot, melyet idén valóra is váltottak.
1987. július 3.-a volt, amikor Sebastian Vettel meglátta a napvilágot az akkor még nyugat-német városban, Heppenheimben. Az autóversenyzéssel 1990-ben ismerkedett meg, mikor is Vettel papa kisvasút helyett egy gokarttal lepte meg fiát. Mint hogy Norbert Vettel maga is lelkes autóversenyző volt (rendszeresen indult gokart versenyeken), így nem is igazán meglepő, hogy Sebet is ebbe az irányba próbálta terelni.
Mi tagadás, a trükk bejött, hiszen Seb nagyon megkedvelte új játékszerét, melynek köszönhetően 1995-ben már gokart versenyen indult (holott hivatalosan csak 8 éves kortól lehetett versenyezni). És nem vallott szégyent! Tizenöt éves koráig több versenyt és kupát is megnyert (például a Kerpen-Mannheim Kupát), legnagyobb sikerét 2001-ben érte el, amikor Európa bajnok és német bajnok is lett egyazon évben.
A Kerpen-Mannheim győzelmi serlegét maga Michael Schumacher, a többszörös világbajnok, Seb példaképe adta át neki, és ez az esemény későbbi pályafutását is döntően befolyásolta, hiszen Michael ajánlotta Gerhard Berger, a későbbi Toro Rosso csapatfőnök figyelmébe az ifjú németet.
„Együtt nyaraltunk (Michael Schumacherrel), amikor azt mondta, hogy egy gokartversenyen felfigyelt egy Sebastian Vettel nevű srácra, aki ügyes. De akkor nem sokat tudtam kezdeni ezzel. De a nevét megjegyeztem”- emlékezett vissza egy 2008-as interjúban Gerhard Berger a pillanatra, amikor először hallotta a 2010-es Forma-1-es világbajnok nevét.
1996-ot írunk, amikor remek eredményei okán a Red Bull tehetségkutató programja rábukkan az ifjú titánra, és beszervezik a junior csapatukba, melynek legfontosabb előnye a komoly anyagi vonzat volt.
Kiváló gokartos eredményei után - ahogyan az a nagykönyvben is meg van írva- Sebastian a szériaváltás mellett döntött: kipróbálja magát a Forma BMW-sorozatban. Eredménye a szezon végi elszámolásnál az összetett második hely lett. 2004-ben ennél sokkal többet ér el: a bajnoki elsőséget lehengerlő teljesítménnyel a szezon során 15 pole pozícióval, 16 leggyorsabb körrel és 18 futamelsőséggel szerzi meg, mindezt úgy, hogy összesen 20 futamos volt a bajnokság! Ilyet rajta kívül soha senki nem tudott elérni ebben a sorozatban.
A 2004-es megdöbbentő teljesítménye után 2005-ben mérsékeltebb eredményt ér el a Forma-3-mas Euro-szériában: „csupán” az év újonca címet szerzi meg, miközben ötször annyi pontot szerez, mint a csapattársa.
Fontosabb eredménye azonban, hogy a 2004-es Forma BMW-s sikereit látva a Williams-BMW meghívja egy F1-es tesztre.
Ebben az évben Seb Forma-1-es karrierje mellett a Red Bull Racing is megkezdi pályafutását. Öt sikertelen év után a Ford vezetősége úgy döntött, hogy eladja Forma-1-es istállóját, a Jaguart, valamint versenymotor-gyártó műhelyét, a Cosworth-ot. Dietrich Mateschitz már régóta szeretett volna Formula-1-es csapatot indítani, igényeit már nem tudta kielégíteni a Sauber csapattal 1995-től fennálló szponzori szerződése és többségi tulajdonrésze. Kapóra jött tehát a Jaguar kivonulása és eladása, így a csapat felvásárlása mellett döntött. Megszerezte a csapat élére Christian Hornert, aki korábban a Forma-3000-ben versenyzett az Arden pilótájaként. 5 év elteltével még mindig ebben a pozícióban van, ami bizonyítja Mateschitz hosszú távú terveit, melyekről az istálló átvételekor beszélt.
A 2005-ös Ausztrál Nagydíjon tehát a rajtrácsra állt a két Red Bull Cosworth a McLarentől távozó David Coultharddal, és a Jaguar előző évi pilótájával, Christian Kliennel. A bemutatkozó verseny álomszerűen ért véget: dacára a mezőny leggyengébb aggregátjának számító Cosworthnak és a Jaguar alapjaira épülő autónak, Coulthard a kiváló negyedik, Christian Klien pedig a 7. helyet szerezte meg. A szezon folytatásában még tízszer ért be pontszerző helyen valamelyik Red Bull. A szezon végén megszerezték a konstruktőri 7. helyet 34 ponttal, ami majdnem a háromnegyede annak, amit a Jaguar 5 év alatt tudott megszerezni!
Monte-Carloban a csapat autóit a Star Wars legújabb részének színeiben, szerelőit a jelmezekben láthattuk, ami tökéletesen illik a Red Bull imázsához, hiszen ők számítottak az idény lázadójának késő éjszakáig tartó bulijaikkal, hatalmas motorhomeukkal.
2005-ben fontos lépést tett későbbi bajnoki címe felé a csapat: megépítette a saját szélcsatornáját, és novemberben leszerződtette a McLarentől távozó sztártervezőt, Adrian Newey-t. Ettől a pillanattól kezdve már csak idő kérdése volt, hogy a Red Bull mikor ér el komolyabb sikereket a sportágban.
2006-ban a csapat motort váltott és áttért a Ferrari V8-asaira. A csapat gyengébben szerepelt, mint az előző idényben, üde színfoltot jelentett azonban David Coulthard monacoi harmadik és hungaroringi 5. helye. A csapat a dobogós helyezés ellenére mégis csalódott volt: az előző szezonban 34 pontot gyűjtöttek, míg 2006-ban csupán 16 jutott nekik.
A 2006-os idény Sebastian Vettel első komolyabb F1-es eredményéről is emlékezetes: a török nagydíj második szabadedzésén a leggyorsabb időt futotta meg! Vettel ekkorra már a BMW istálló tesztpilótájaként dolgozott, ennek okán kapta meg a szereplés lehetőségét.
/2006-ban indították útjára a Red Bull fiókcsapatát, a Toro Rossot. Csapatfőnöke az osztrák Franz Tost lett, két versenyzőjüknek Vitantonio Liuzzit és Scott Speedet választották. Motorokat a Cosworth szállított nekik, amiből komoly botrány lett, hiszen lefojtott V10-esekkel indultak, holott a csapatok közötti megállapodás csak V8-as motorok használatát tették lehetővé, azonban a gyenge szereplés (év végére összesen 1 pont szerepelt a nevük mellett) miatt végül nem tulajdonítottak nagy jelentőséget a dolognak./
2007 már sokkal inkább a Red Bull éve volt az előzőhöz képest. Az autót Adrian Newey tervezte, az RB3-ba Renault motorok kerültek. Új versenyző is érkezett a csapathoz: a Williamsből kiábránduló Mark Webber. Az új Red Bull gyorsnak bizonyult, azonban megbízhatósági problémái miatt (többnyire a váltó mondta be az unalmast) a szezon negyedik futamáig nem sikerült pontot szerezniük. Szezonbeli legjobb eredményük az esős Európa Nagydíjon elért 3. és 5. hely lett, előbbit Webber, utóbbit Coulthard érte el, ezzel az eredménnyel a Red Bull addigi legsikeresebb eredményét tudhatták maguk mögött. A Japán Nagydíjon győzelmi esélyei voltak a csapatnak, hiszen a 2. Webber gyorsabbnak tűnt az előtte haladó Hamiltonnál, azonban éppen az a Sebastian Vettel fosztotta meg az esélyektől a csapatot (nekiment Webbernek egy SC fázisban), aki a testvércsapat autójában élete első dobogós helyezéséért ment.
Vettel egyébként Indianapolisban kapott először lehetőségét versenyen való szereplésre. Robert Kubica szerencsés kimenetelű (ám sérülésekkel járó) montreali versenybalesetének köszönhetően megüresedett az USA nagydíjának hétvégéjére egy ülés a BMW Sauber-nél és tesztpilótaként Seb feladata volt betölteni az üres helyet. Nagy meglepetésre megszerezte a 8. helyet, mellyel a Forma-1 történetének legfiatalabb pontszerzője lett! Legközelebb a Hungaroringen ülhetett F1-es autóba, hála Scott Speednek, aki kirugatta magát a Toro Rossotól. Vettel a remek amerikai szereplésnek és Schumi ajánlásának köszönhetően, megkapta Speed megüresedett helyét, melyet a szezon végéig be is töltött. Kínában még előrébb lépett, 4. helyen ért célba. Azonban előtte még a japán nagydíjon mindkét fél őszinte sajnálatára kiütötte Webbert a versenyből.
A csapat végül a konstruktőri 5. helyet érte el 24 ponttal, igaz ehhez a McLaren kizárása is kellett, míg Sebastian Vettel az év végi összesítésben 6 ponttal az egyéni bajnokság 14. helyén végzett, olyan neveket maga mögé utasítva, mint Jenson Button vagy Ralf Schumacher.
2008 üde színfoltja volt a Red Bull és a Toro Rosso „házon belüli” csatája, melyből meglepetésre a kis csapat került ki győztesen. A Monacoban bemutatkozó STR3 bár eleinte nem mutatott bizakodásra okot, azonban egyre jobb eredményeket ért el Vettel és Bourdais is, majd Monzában nagy meglepetésre a szakadó esőben megszerzte a pole pozíciót és a győzelmet is SuperSeb, Brazíliában pedig majdnem eldöntötte a világbajnoki csatát, miután az utolsó körökben megelőzte az 5. helyen álló Lewis Hamiltont. A végelszámolásnál a Toro Rosso 39 ponttal a 6., a Red Bull Racing 29 pontjával és Coulthard kanadai 3. helyével a 7., Sebastian Vettel pedig az egyéni bajnokság 8. helyét szerezte meg, 35 ponttal a zsebében.
A rendkívüli mértékű szabályváltozásokkal teli 2009-es év azonban végre meghozta a Red Bullnak az igazi áttörést. Az egész év róluk, és a Honda alapjaira épülő Brawn GP-ről, valamint Jenson Button és Sebastian Vettel párharcáról szólt. A visszavonuló David Coulthard helyére Sebastian Vettelt ültették, csapattársa a novemberben többszörös csonttörést szenvedő ( a Pure Tasmania Challenge nevű állóképességi versenyen elütötte egy autó) Mark Webber maradt. Vettel Ausztráliában és Malajziában pont nélkül zárt (Melbourneben ütközött Kubicával, ezért kapott egy 10 rajthelyes büntetést a következő futamra), Kínában azonban a poleból indulva Webberrel a nyomában megszerezte a Red Bull első kettősgyőzelmét! Barcelonában és Törökországban 2. helyen végzett, majd Silverstoneban a Red Bull két kettősgyőzelmet szerzett először Vettel, majd Webber elsősége révén (akinek időközben eltávolították a lábából és a vállából a platinát). Ezután a Red Bull a Brawn GP-hez hasonlóan hullámvölgybe került, az év eleje óta folyamatosan elkövetett stratégiai,- műszaki,- és pilótahibák megsokszorozódtak, Sebastian legközelebb csak Japánban tudott felállni a dobogó legfelső fokára. Balszerencséjére ekkorra a Brawn GP és Button akkora előnyt épített ki, hogy a Red Bull és Vettel világbajnoki esélyei minimálisra csökkentek, majd Brazíliában, Webber győzelme ellenére végképp eltűntek. A szezonzáró Abu-Dhabi nagydíjon még sikerült elérniük egy kettősgyőzelmet Vettel-Webber sorrendben, így első igazán sikeres évüket valóban boldogan zárhatták.
2010-ben újult erővel indult neki a Red Bull, mely minden idők legizgalmasabb világbajnokságát hozta. Rajtuk kívül a Ferrari és a McLaren is esélyesként indult, de a Mercedes GP-től is komoly sikereket vártak. A tavalyi bajnok Brawn GP alapjain nyugvó csapat azonban a visszatérő Schumacher megszerzésének ellenére sem volt egy percig sem esélyes, egész évben csupán néhányszor sikerült villantaniuk.
Visszatérve a Red Bullra: a bajnokság 19 futamából 16 pole pozíciót ők szereztek meg, ebből tízet Vettel, hatot Webber. A kezdeti problémák ellenére (első két futamon az első helyről esett ki vagy esett hátra Vettel technikai hiba miatt) érezhető volt a Red Bull dominanciája, akárcsak a konfliktus Webber és az istálló között. Kínáig Vettel gond nélkül meg tudta verni Webbert, azonban Barcelonában és Monacoban Webberé lett a pole és a győzelem is, ez pedig Vettel első komoly hibáját okozta a szezonban. A Török Nagydíj 41. körében az első két helyen haladó Red Bullos összeütközött, Vettel kiesett, Webber pedig 3. lett. Az egymásra mutogatás természetesen megkezdődött, azonban először a Red Bull Vettel mögé állt, majd csak azután változtattak álláspontot, és ez a szezon közepén kialakult belháború okának is tekinthető. Silverstoneban Vettel új első szárnya összetört a rossz rögzítés miatt, ezért Webber autójáról átrakták az övére, mondván, hogy a bajnokságban jobban álló pilótát kell támogatniuk. A sors pikantériája, hogy Seb a rajt utáni dulakodásban defektet kapott és 7. lett, szemben Webberrel, aki győzni tudott az angol ringen. Vettel következő bakija a Hungaroringen történt: a biztonsági autós fázisban nem tartotta be a 10 autós szabályt, ezért boxutca-áthajtásos büntetést kapott, melynek hála Webber győzni tudott, Sebastian pedig csupán a harmadik helyet szerezte meg. Belgiumban érte el mélypontját Vettel, ütközött ugyanis a 2. helyen autózó Jenson Buttonnal. Mindkét pilóta kiesett, melynek eredményeképp Vettel kapott hideget-meleget a sajtótól, ráagatták a „crashkid” gúnynevet, a bajnoki cím ismét elúszni látszott. Ráadásul a német nagydíj után kirobbant a Red Bull botrány, flexibilis szárnyakat használtak ugyanis- legalábbis a riválisok szerint. Az FIA ugyan bizonyítani nem tudta (holott a felvételek bizonyították), de az ellenőrzés módszerét módosította, de ez végül nem tett keresztbe a Red Bullnak.
Seb Monzában negyedik helyen ért célba. Gyenge eredménynek tűnhet, de valójában az egyik legjobb futama volt a szezonban, a Red Bull erejéből ugyanis a 7-8. hely tűnt a reálisnak. Szingapúrban Alonso mögött lett második, Japánban azonban újra a dobogó legfelső fokára állhatott-Webberrel a nyomában. Az ausztrál pilóta Silverstone óta Vettel előtt volt a pontversenyben, emiatt pedig egyre aktuálisabbá kezdett válni, hogy a Red Bull vajon alkalmaz-e. Silverstone-ban azt nyilatkozták, hogy azt támogatják, aki a bajnokságban jobb pozícióban van, azonban mégsem került sor a sportszerűség megalázására. Koreában nullázott a Red Bull-előbb Webber esett ki önhibából, majd Vettel motorhiba miatt- Brazíliában azonban Vettel-Webber 1-2. hely született, mely a Red Bull Racing konstruktőri győzelmét jelentette! Abu Dhabira már mindkét pilóta hátrányban volt Alonsoval szemben (Vettel 15, Webber 8 ponttal volt lemaradva). Vettel pénteken utalt arra, hogy szükség esetén elengedi Webbert, azonban az ausztrál a szombati időmérőn leszerepelt és ezzel lényegében kiírta magát a fináléból. Vettel azonban polet szerzett, és megnyerte a futamot, valamint csodával határos módon a világbajnokságot is, hála a rosszul taktikázó Ferrarinak.
Ezzel az eredménnyel Sebastian Vettel 23 évesen és 134 naposan a McLaren két pilótáját is letaszította a trónról: Jenson Buttont, az előző világbajnokot és Lewis Hamiltont, aki eddig minden idők legfiatalabb bajnokának számított.
Mind Seb, mind a Red Bull előtt a jövő. Sebastian még fiatal, sok jó éve lehet a Forma-1-ben. Ha lenne rá fogadás, én biztos arra tennék, hogy Vettel többszörös bajnokként fejezi be a pályafutását. Pokolian gyors pilóta, pályája elején van és már felért a csúcsra. Kell ennél több, hogy azt mondjuk, benne van a jövő?
És ott a Red Bull. 5 év alatt nem sok csapat jut el a bajnoki címig, de a Red Bull megtette. Anyagi forrásaik kiválóak, az ő pilótájuk a regnáló világbajnok, ráadásul (és ez talán a legfontosabb) náluk dolgozik az utóbbi évtizedek egyik legjobb konstruktőre, Adrien Newey.
|