2010.11.14. 11:33, Lady Véé
Vasárnap Abu-Dzabiban eldől, hogy a négy esélyes közül a legnagyobb feltámadást produkáló, az egész szezonban legkiegyensúlyozottabban teljesítő, a gyakran műszaki hibákkal sújtott vagy éppen a magát olykor talán felesleges agresszivitásával nehéz helyzetbe hozó pilóta lesz-e a 2010-es Forma-1-es szezon bajnoka.
Fernando Alonso, Mark Webber, Sebastian Vettel, Lewis Hamilton. Bizonyára minden Forma-1-es rajongó álmából felkeltve is fújja a névsort, és a legfelkészültebbeknek vélhetően az sem okozhat problémát, hogy a listát a tagjai közti pontos különbségekkel és az ebből fakadó esélyekkel is kiegészítsék.
A Ferrari kétszeres világbajnoka, Alonso az eddigi tizennyolc futamon összesen 246 pontot gyűjtött, ezek 60 százalékát az utolsó nyolc fordulóban. A spanyol némi szerencsével megnyerte a szezonnyitó futamot, amivel természetesen vezetett összetettben, ám ezt követően riválisai szép lassan elhúztak előle, és a júliusi Brit Nagydíj után már 47 pont volt a hátránya az akkori éllovas Lewis Hamilton mögött, és az összetettben előtte a negyedik helyen tanyázó Sebastian Vettel is 23 ponttal előzte meg.
Ekkor már sokan leírták a spanyolt, ő azonban lépten-nyomon hangoztatta, nem fogja feladni, és ezt addig sulykolta, míg a Ferrarinál is mindenki elhitte, van még esélyük. A fejlesztéseik beváltak, a vezetőség vállalva a közellenség szerepét csapatsorrendet hirdetett, Alonso pedig elkezdte nyerni a versenyeket. A spanyol a legutóbbi nyolc fordulóból négyet megnyert, szerzett egy második és két harmadik helyet, és mindössze egyszer nem ért célba. Mindeközben riválisai olykor-olykor megbotlottak, így Alonso a koreai futam után (ahol ismételten mellé állt a szerencse), hét hónap elteltével ismételten átvette a vezetést összetettben. Első helyét azóta is őrzi, így a szezonzárón egyértelműen ő a bajnoki cím elsőszámú várományosa.
 |
A négy esélyes pontjainak alakulása a szezon során
Legfőbb kihívója a
Red Bull Racing
csapatában keresendő, és ott rögtön két komoly ellenlábast is találunk. Mark Webber jobban áll összetettben, Sebastian Vettel viszont az elmúlt hetekben lehengerlően teljesített, éppen emiatt Alonso is inkább Vetteltől tart. A Ferrarit a hockenheimi csapatutasítás miatt szidta a sajtó, hetek óta viszont azért tartja bolondnak a Red Bull teljes vezérkarát mindenki, mert még mindig nem nevezte ki elsőszámú pilótának Webbert, úgy ugyanis az ausztrálnak lényegesen jobb esélyei lennének a trófea begyűjtésére. Jelenleg Webber nyolc pontra van Alonsótól, Vettelnek pedig 15 pont a hátránya. Esélyeik egyáltalán nem rosszak, de vasárnap árgus szemekkel kell figyelniük Alonsót, hiszen a spanyol kényelmes autózással a Red Bullok mögött célba érve is bajnok lehet.
A bajnoki cím negyedik várományosa, Lewis Hamilton az abu-dzabi hétvége előtt igencsak reménytelen helyzetben volt, 24 pontos hátrányból csak akkor lehet bajnok, ha nyer, Alonso nem szerez pontot, és Webberéket is megelőzik még néhányan - hogy mindez egyszerre teljesül, annak igen kicsi a valószínűsége.
 |
Webber Abu-Dzabiban nem fért fel a szombati csoportképre |
A szombat délutáni időmérő edzést afféle előválogatóként is tekinthettük, hiszen a fenti négyes valamelyik tagja részéről egy hiba akár végzetes is lehetett volna, ami után máris leegyszerűsödött volna egyenletünk. Hibát egyik nagy esélyes sem követett el, de a rajtsorrend nem a várakozásoknak megfelelően alakult. A Red Bull Racing a naplemente után fokozatosan lehűlő aszfalton egyre kevésbé érezte jól magát, de a bombasztikus formában lévő Vettel így is megszerezte a pole pozíciót, idén tizedszer. Mellőle azonban nem csapattársa, Webber, hanem a mindent egy lapra feltéve rohamozó Hamilton rajtol majd, a McLaren ugyanis látványosan, és némileg váratlanul feltámadt. Button elkövetett egy apró hibát, ezért nem tudta megelőzni Alonsót, ők ketten foglalják el a második rajtsort. Webber csak utánuk következik, tehát az ötödik helyről indul, magyarán összes riválisa előtte van, és ahhoz, hogy bajnok legyen, Alonsót mindenképpen meg kell előznie vasárnap. Ha eddig ez nem lett volna egyértelmű, hihetetlenül izgalmas, drámai küzdelem várható.
Az alábbi táblázatot a futam előtt minden rajongónak érdemes odakészítenie a távirányító mellé, hiszen a lehetséges bajnok kiléte akár körről körre változhat, és az sincs kizárva, hogy csak a legutolsó körben dől majd el, hogy melyik nevet gravírozzák rá a bajnoki trófeára. Hogy vasárnap délután a számológépre ne legyen szükség, ezért a korábban már közölt lehetséges végkimenetelek listáját kiegészítettük az adott verzióknak megfelelő pontszámokkal is.
A 2010-es Forma-1-es világbajnokság lehetséges végkimenetelei:
Alonso (246 pont) világbajnok, ha...
- nyer (271) vagy második (264), ekkor a többiek eredményét nem kell figyelnie
- harmadik (261) vagy negyedik (258), és Webber nem nyer (maximum 256 pontja lesz)
- ötödik (256), nem Webber (max. 256) és nem is Vettel (max. 249) nyer
- hatodik (254), Webber legfeljebb harmadik (253), és Vettel nem nyer (max. 249)
- hetedik (252) vagy nyolcadik (250), Webber nem dobogós (max. 250), és Vettel nem nyer (max. 249)
- kilencedik (248), Webber legfeljebb ötödik (max. 248), és Vettel legfeljebb harmadik (max. 246)
- tizedik (247), Webber legfeljebb hatodik (max. 246), és Vettel legfeljebb harmadik (max. 246)
- nem szerez pontot (246), és Webber legfeljebb hatodik (max. 246), Vettel legfeljebb harmadik (max. 246), Hamilton pedig nem nyer (max. 240)
Webber (238 pont) világbajnok, ha...
- nyer (263), és Alonso nem második (max. 261)
- második (256), Alonso legfeljebb hatodik (max. 254), Vettel pedig nem nyer (max. 249)
- harmadik (253), Alonso legfeljebb hetedik (max. 252), Vettel pedig nem nyer (max. 249)
- negyedik (250), Alonso legfeljebb kilencedik (max. 248), Vettel pedig nem nyer (max. 249)
- ötödik (248), Alonso legfeljebb tizedik (247), Vettel pedig legfeljebb harmadik (max. 246)
Vettel (231 pont) világbajnok, ha...
- nyer (256), és Alonso legfeljebb ötödik (max. 256 - kevesebb 4. helyezése van, mint Vettelnek)
- második (249), Alonso legfeljebb kilencedik (max. 248), Webber pedig legfeljebb ötödik (max. 248)
Hamilton (222 pont) világbajnok, ha...
- nyer (247), Alonso nem szerez pontot (246), Webber legfeljebb hatodik (max. 246), Vettel pedig legfeljebb harmadik (max. 246)
A fenti variációkból is kitűnik, hogy több esetben is előfordulhat pontegyenlőség. Ilyenkor az dönt a végső sorrend kialakításában, hogy melyik pilótának van több győzelme. Ha az is egyenlő, akkor az dönt, hogy kinek van több előkelőbb helyezése. Éppen ezért összerendeztük egy táblázatba az esélyesek idei helyezéseit, adott esetben ezekre is szükség lehet vasárnap délután.
|
1. helyezés |
2. |
3. |
4. |
5. |
6. |
7. |
8. |
9. |
10. |
Nullázás |
Alonso |
5 |
2 |
3 |
2 |
- |
1 |
- |
2 |
- |
- |
3 |
Webber |
4 |
4 |
2 |
- |
1 |
2 |
- |
2 |
1 |
- |
2 |
Vettel |
4 |
2 |
3 |
3 |
- |
1 |
1 |
- |
- |
- |
4 |
Hamilton |
3 |
4 |
1 |
2 |
2 |
2 |
- |
- |
- |
- |
4 |
A hibák mindenkinél sokba kerültek
A világbajnoki küzdelem végéhez közeledve az esélyesek által elkövetett hibákat, illetve az őket sújtó műszaki hibákat is érdemes összeszámolni. A legfontosabb bakikat is igyekeztünk összegyűjteni, abba azonban nem érdemes mélyebben belemenni, hogy mi lett volna, ha... A múltat maguk a nagy csata résztvevői sem emlegetik fel, de hogy átfogóbb képet kapjunk a szezonról, álljon itt a hibalajstrom is.
Alonso
- Malajziában az esős időmérőn ráfizetett a gumikkal való spórolásra, csak a 19. helyre kvalifikálta magát
- A török időmérőn csak a 12. helyet szerezte meg, ahonnan a versenyen csak a 8. helyig tudott felkapaszkodni
- Silverstone-ban a számára rossz rajt után összekoccant csapattársával, Massával, majd sikánátvágásért bokszutca-áthajtásos büntetést kapott, 14. lett
- Belgiumban a vizes aszfalton összetörte autóját, pontszerző helyről esett ki
Webber
- Törökországban a Vettel előzési kísérletét követő ütközésben az elsőről a harmadik helyre esett vissza
- Az Európa Nagydíjon a második helyről pocsékul rajtolt, majd ráfutott Kovalainen Lotusára, és a levegőbe emelkedve csúnyán összetörte az autót, de szerencsére nem esett baja
- Dél-Koreában a futamon hibázott a vizes aszfalton és a második helyről kiesett
Vettel
 |
- Bahreinben vezető helyről a negyedikre csúszott vissza az egyik gyújtógyertya meghibásodása okán erejét vesztő motorja miatt
- Ausztráliában szintén az élen állt, amikor meglazuló kerékcsavarja miatt kiesett
- Törökországban előzni próbálta a versenyt vezető csapattársát, Webbert, de összeütköztek és kiesett
- A brit futamon az őt lerajtoló Webbert próbálta visszaelőzni, de összeértek, defektet kapott és a mezőny végére esett vissza, végül hetedik lett
- A Magyar Nagydíjon a biztonsági autó mögött túlságosan lemaradt a versenyt vezető Webber mögött, amiért bokszutca-áthajtásos büntetést kapott, harmadikként fejezte be a futamot, egyébként második lehetett volna
- Belgiumban előzni próbálta Buttont, de elszámolta magát és kiütötte a britet, a harmadik helyről esett vissza, majd egy újabb rossz manőver következtében nem ért célba
- Dél-Koreában vezető helyről esett ki néhány körrel a leintés előtt, motorprobléma miatt
Hamilton
 |
- Az esős maláj időmérőn ugyanazt a hibát követte el, mint Alonso, sokáig várt, és végül csak a 20. rajthely lett az övé
- A spanyol futamon második volt, amikor a felnije hibája miatt defektet kapott és kiesett
- A Hungaroringen a 4. helyről esett ki műszaki hiba miatt
- Az olasz futamon Massát támadta az első körben és kiesett a harmadik helyről
- Szingapúrban a harmadik helyezett Webbert támadta, de összeütköztek és kiesett, Webber továbbmehetett
A fenti hibák, az eddig elért eredmények és megszerzett pontok, sőt, még az abu-dzabi futam időmérőjének eredménye is mind mellékes, vasárnap délután a magyar idő szerint 14 órakor rajtoló versenyen bármelyikük megszerezheti
Jenson Button
trónját. Nem véletlenül emlegetik már a sokat látott szakemberek is minden idők egyik legizgalmasabbjaként az Abu-dzabi Nagydíjat.