A Red Bull csapatsorrend dilemmái2010.10.30. 15:28, Lady Véé
A Japán Nagydíjat követően a világbajnoki cím biztos befutójának számító Red Bull csapat a koreai kettős kiesést követően egyre távolabb kerül a bajnoki címtől. Az Autosport újságírója Jonathan Noble most megvizsgálja a csapat lehetőségeit.
Vajon mit hoz a Red Bull számára az utolsó két verseny? Kétségkívül övék az idei év leggyorsabb autója, de a pilóták hibái és az autó megbízhatatlansága miatt hátrányban vághatnak neki a Brazil és az Abu Dhabi Nagydíjaknak. Így a számukra csak a győzelem lehet elfogadható. Vettel koreai motorhibája azt jelentette, hogy a fiatal német jelenleg pontosan egy futamgyőzelmet jelentő 25 pontos hátrányba került a bajnoki ponttáblázatot vezető Fernando Alonsóval szemben, kínálkozik tehát a lehetőség, hogy a mindössze 11 pontos hátrányban álló Mark Webber mögé sorakozzon fel a csapat, de sajnos ez nem ilyen egyszerű, és éppen ezért van bajban a csapat vezetője Christian Horner.
Horner számára a legjobb az lenne, ha Mark Webber ismét a Barcelonában és Monacóban mutatott kirobbanó formájában versenyezne a következő Brazil és Abu Dhabi Nagydíjakon, így a Webber fölényével szerzett kettős győzelmek mindkét bajnoki cím megszerzését jelentenék. De az esély erre jelenleg nagyon kicsi, mert Vettel az, aki a legutóbbi versenyeken a jobb teljesítményt nyújtja. Vettel Szingapúrban, Japánban és Koreában is tizedekkel verte az időmérő edzésen Webbert, és a versenyeken is ő (Vettel) nyújtotta a magabiztosabb teljesítményt. Ez azt jelenti azonban, hogy ha Vettel megnyeri az utolsó két versenyt, akkor a Ferrari spanyol világbajnokának Fernando Alonsónak elegendő a harmadik helyeken célba érnie ahhoz, hogy a harmadik világbajnoki címét is begyűjtse. Következésképpen a Red Bullnak el kell dönteni már a Brazil Nagydíjon is, hogy ha a két versenyzője egymás mögött halad a pályán, akkor kit részesítsenek előnyben, mert különben nem biztos, hogy képesek lesznek megakadályozni a Ferrari és Alonso világbajnoki győzelmét.
Az első forgatókönyv, ha Webber nyer, vagy Vettel átadja Webbernek a győzelmet, és Alonso a harmadik helyen végez, akkor így nézne ki a bajnokság állása: Alonso 246 pont, Webber 245 pont, Vettel 224 pont. Ebben az esetben Webber minden számolgatás nélkül egy, egy az egyben csatában mérkőzhetne meg Alonsóval Abu Dhabiban a bajnoki címért. Ugyanakkor, ha a szezonzárón Webber kiesne, akkor Vettel csak abban az esetben tudná megnyeri a bajnokságot, ha ő győzne, míg Alonso a 9. vagy annál rosszabb helyen végezne. Igaz, hogy ez a forgatókönyv nem nagyon valószínű, mindenesetre egyértelmű, hogy ha Vettel Brazíliában segíti Webbert, akkor ő már lemondhat az idei világbajnoki címről, arról nem is beszélve, hogy továbbra is komoly veszélye állna fent annak, hogy a csapat mindössze néhány ponton bukja el a bajnoki címet.
A második forgatókönyv. Vettel nyer Brazíliában Webber és Alonso előtt. Az állás ebben az esetben a következő lenne az utolsó futam előtt: Alonso 246 pont, Webber 238 pont, Vettel 231 pont. A probléma ezzel az, hogy Abu Dhabiban egy hasonló Vettel, Webber, Alonso végeredmény egyik Red Bullos pilótának sem lenne elég a bajnoki cím megszerzésére, tehát Vettelnek el kell majd engednie Webbert, ha a csapat a konstruktőri mellett az egyénit is szeretné megnyerni. Ebben az esetben vajon egy újabb 2008-as brazil Nagydíjat láthatunk majd, ahol a világbajnok kiléte csak az utolsó körben fog eldőlni? Ezzel a forgatókönyvvel azonban van még egy kis gond, ugyanis ha Vettel elengedi Webbert és Alonso kiesik, akkor Webber lesz a világbajnok, míg ha nem engedte volna el és Vettel-Webber sorrendben érnek célba úgy, hogy Alonso nem szerez pontot, akkor pontegyenlőség áll fenn Webber és Vettel között és a több futamgyőzelemnek köszönhetően (elméletünkben Vettel nyerte a Brazil és az Abu Dhabi Nagydíjakat) Vettel lenne a világbajnok. Tehát ha Vettel segíti Webbert az utolsó két nagydíjon, akkor még az is elképzelhető, hogy nem csak néhány pontot, hanem egy egész világbajnoki címet is ajándékoz a csapattársának, miközben azt ő is hazavihette volna.
A problémát csak súlyosbítja, hogy amint azt már Isztambulban és Silverstoneban láttuk, Webber sem és Vettel sem igazán hajlik a csapatsorrend elfogadására, nem hiába mondta Horner Korea után, hogy most majd le kell ülniük Milton Keynesben és el kell mélyedniük a matematikai esélyek boncolgatásában. A helyzet tehát nem igazán kedvező a Red Bullnak, talán csak az enyhítene a gondjaikon, ha Brazíliában Alonso kiesne, vagy Hamilton is bekerülne a képbe.
A külső szemlélők úgy gondolhatják, hogy a legegyszerűbb az lenne, ha a csapat felsorakozna végre Mark Webber mögé, ezt azonban a Red Bull már sokkal korábban megtehette volna, és akkor most nem lennének ekkora gondban. Csak Szingapúrban és Japánban 10 ponttal ajándékozhatta volna meg a csapat, no meg Vettel az ausztrált. Ugyanakkor Vettel és Webber idei hullámzó teljesítménye, és hibái egyértelműen azt mutatja, hogy egyikük támogatása sem egy életbiztosítás a csapatnak. Egy azonban biztos akármit is döntenek a Red Bull központjában a szezonzáró Brazil és Abu Dhabi Nagydíjakon még a szokottnál is nagyobb lábremegéssel találkozhatunk majd a futamok alatt.
|