Amikor a nézőben is megáll az ütő2010.10.30. 15:24, Lady Véé
A kezdetek óta itt volt, itt van és itt is marad. Soha nem jön jó pillanatban, mi több, minden esetben a legrosszabb pillanatban érkezik.
Az utolsó körökben, a bajnokság döntő pillanataiban jelenik meg.
Gyűlöli versenyző és mérnök, a néző - nincs akivel megkedveltette volna magát, mert minden versenyzővel kegyetlenkedett már ő a technika ördöge.
A legkisebb apróságtól kezdve, mint egy kerékkulcs rossz pillanatban történő meghibásodása, egészen a motor kiégéséig megtörténhet szinte minden, mindenki kedvencével. A kis ördög nem válogat, lehet a versenyző újonc vagy veterán, többszörös futamgyőztes, vagy bajnok, legenda, nincs kegyelem.
Ki ne legyintett volna már csalódottan, amikor kedvence autója gyanús füstöt eregetett vagy hirtelen lassulni kezdett. Mindenkinek ismerősek a képek, amikor a pilóta idő előtt hagyja abba a versenyt.
Legutóbb a Sebastian Vettel rajongókat érte ez a sokkoló élmény, de esett ki idén Fernando Alonso, Lewis Hamilton, Jenson Button, és Michael Schumacher is technikai hiba miatt. A a sor koránt sem teljes.
A motorok számának csökkentésével lényegében a csapatokat rákényszeríttették a sokkal több versenyt is kibíró aggregátok készítésére. Hol vannak már azok az idők, amikor egy motor egy versenyt futott, vagy amikor az időmérőkre is külön motort tettek az autókba.
A technikai hibák a motorok terén viszonylag ritka események lettek. A mérnökök megfelelnek az új kor kihívásainak, persze a motorokba épített anyagok minősége és azok ellenőrzése is óriási fejlődésen ment keresztül. Ahogy a másik nagy mechanikai terheléseket kapó elem, a sebességváltó is egyre megbízhatóbbá vált. Most, hogy a hajrára minden bajnoki aspiráns használt motorokkal indul csatába, még az eddigieknél is nagyobb hangsúlyt kap a motorok alapos felkészítése és ellenőrzése.
Miután minden elemnek megvan a felelőse, bizony gyorsa a ludas is megtalálható.
A telemetria adataiból gyorsan kiderül a hiba oka, az elemzések után pedig elemeire bontják szét az elromlott motort, amíg az ok 100% bizonyossággal ki nem derül.
Az alaposság elemi érdeke a csapatoknak egy hiba elemzéskor, mert ezzel a munkával küszöbölik ki azt, ha nem is teljes mértékben, hogy még egyszer ugyanaz előfordulhasson. Remélhetőleg nem a technika ördöge fogja eldönteni a bajnoki cím sorsát, hanem az a háttérben marad, és a pilótákra bízza a cím eldöntését.
Ha pedig mégis előkerül, akkor vajon melyik rajongótábor ugrik fel a Tv előtt azt kiáltva: „Jaj, ez nem lehet igaz!”
|