2010.10.15. 15:01, Lady Véé
Az eső alaposan átrendezte a hétvégi Japán Nagydíj programját, de a csapadék végül nem befolyásolta az eredményeket. A száraz pályán rendezett versenyen a Red Bull Racing könnyed kettősgyőzelmet aratott a ferraris Fernando Alonso előtt, és bár mögöttük Jenson Button és Lewis Hamilton ért célba, a két McLaren-pilóta igencsak messzire sodródott a bajnoki címtől, ők innentől kezdve a túlélésért küzdenek. A Szuzukában dobogón végző trió tagjai közül viszont bárki befuthat még.
A közkedvelt szuzukai Japán Nagydíj előtt gyakori beszédtéma volt az időjárás, ugyanis a versenyt megelőző napokban szombatra és vasárnapra is esőt jósoltak a meteorológusok. Bizonyára sokakban felrémlett a 2004-es esztendő, amikor a Japánon végigsöprő tájfun miatt a szombati időmérőt el kellett halasztani vasárnapra, a futam napjára.
Hiába szóltak a hírek viharos esőzésről ezúttal is, hasonlóra múlt hétvégén talán kevesen számítottak. Főleg, hogy a pénteki szabadedzések ideje alatt kellemes meleg és száraz időjárás fogadta a mezőnyt. Az ideális körülmények közt a Red Bull Racing valóra váltotta a papírformát: Sebastian Vettel mindkét szabadedzést megnyerte, a második edzésen már csapattársa, Mark Webber előtt, fölényük pedig igazán magabiztos volt.
A világbajnoki címért velük harcban lévő riválisaik közül ki-ki másként reagált a Red Bullok elsőnapi teljesítményét látva. Fernando Alonso nem ijedt meg, ferraris csapattársa, Felipe Massa viszont leírta saját esélyeiket. A McLaren-Mercedes duója ugyanakkor esőt remélt, mert szerintük csak vizes pályán lett volna esélyük Szuzukában Vettelékkel szemben.
Lewis Hamilton és Jenson Button kérését meghallgatták odafent, az égiek azonban túllőttek a célon. Szombaton ugyanis olyan özönvízszerű eső volt a japán pályán, hogy a harmadik szabadedzésen csak Jaime Alguersuari és Timo Glock futott mért kört, az időmérőt pedig inkább elhalasztotta a versenyirányítás. A döntés teljesen ésszerű és minden istálló számára elfogadható volt, hiszen a pálya állapotát az eleinte fél-félórás halasztások előtt mindig ellenőrző biztonsági autó is alig tudott közlekedni a vízátfolyásokon, márpedig a Bernd Mayländer által vezetett Mercedes jobb menettulajdonságokkal rendelkezik esőben, mint a sokkal alacsonyabb hasmagasságú és kisebb súlyú F1-es autók.
A kvalifikáció tehát vasárnap délelőttre, magyar idő szerint nem éppen szurkolóbarát időpontra, hajnali 3 órára került át. Ekkor a pálya már száraz volt, így nem is volt meglepő, hogy Sebastian Vettel könnyed ujjgyakorlatként mindhárom etapot megnyerte, vagyis megszerezte a pole pozíciót Japánban is. Tőle csak egy hajszállal volt lassabb márkatársa, Mark Webber, így már ekkor kinézett egy Red Bull-dupla Szuzukában.
A kvalifikáción Lewis Hamilton futotta a harmadik legjobb időt, de a váltócseréjéért járó büntetés miatt csak a 8. rajtkocka lett az övé (a McLaren pilótájának újabb csapnivaló hétvégéjéről a cikk alján bővebben olvashatnak). Így Robert Kubicáé lett a 3. hely a rajtrácson, Fernando Alonso és Jenson Button előtt. Alonso egyébként hátvéd nélkül maradt, Felipe Massa ugyanis olyannyira nem találta a ritmust a szokatlan időpontban tartott időmérőn, hogy már a második etapban kiesett, és csak a 12. helyről rajtolt.
Az időmérő leintése után négy órával a mezőny már el is indult a felvezető körre, ám nem volt teljes a létszám, Lucas di Grassi Virginje már a bokszból kivezető körben meghibásodott, és a brazil a gumifalnak rohant. Neki szerencsére nem esett baja, de már csak nézője lehetett az idei 16. futamnak. A start után nem sokkal négy kollégája is nézővé avanzsált, ugyanis két komoly baleset is történt. Előbb rögtön a rajt után a célegyenesben Vitalij Petrov ment neki Nico Hülkenbergnek, ami következtében az orosz a betonfalnak ütközött, míg a williamses német később állt félre megrongálódott autójával. Petrovot - aki saját bevallása szerint azért húzta rá autóját a balján lévő Hülkenbergre, mert el akarta kerülni a jobbról érkező Heidfelddel történő ütközést - a futam leintése után megbüntették a versenyfelügyelők, így a Renault versenyzője öthelyes rajtbüntetéssel várja a Koreai Nagydíjat. Egy másik baleset is két áldozatot szedett, a célegyenes végén a pálya melletti füvet elcsípő Felipe Massa csúszott meg és oldalról eltrafálta Vitantonio Liuzzi Force Indiáját.
A roncsok eltakarításának idejére a biztonsági autó fogta össze a mezőnyt, ám ekkor tovább csökkent a létszám: Robert Kubica Renault-jának jobb hátsó kerekének egyszer csak nyoma veszett, a csapat sem tudta megmagyarázni, hogy mi történhetett. A Webbert lerajtoló Kubica a második helyről esett ki, ez a hiba nagyon fájhatott a Renault-nak.
Az új rajtnál a Vettel, Webber, Alonso hármas elhúzott, őket a top 10-ből egyedüliként a keményebb gumikon kezdő Jenson Button követte, akire ekkor már felzárkózott csapattársa, Lewis Hamilton, vagyis az élen összeállt a bajnoki címre pályázó ötösfogat. Ekkor a szurkolók még bíztak benne, hogy a leintéskor megváltozik a sorrend, és bár erre időnként volt is remény, de végül ugyanígy futottak át a célvonalon.
Ennyivel persze nem intézhetjük el az élmezőny versenyét! Webber végig tapadt Vettelre, de az ausztrál nem került előzési pozícióba. Persze azonnal felvetődik a kérdés, hogy egyáltalán akart-e előzni, amikor tudta, hogy listavezetőként a futam előtt hozzá legközelebb lévő Alonso előtt autózik, csapattársa pedig ugyan hozhat rajta hét pontot, de összetettben így is növelheti előnyét. Webberrel kapcsolatban korábbi írásunkban a higgadtságot hoztuk fel legfőbb erényként, ezt ezúttal is igazolta.
 |
A vb-hajrá főszereplői: Webber (balról) vezet összetettben, Vettel és Alonso fej-fej mellett |
Amikor a lágyabb keverékű gumikon rajtoló pilóták kiálltak kerékcserére, Button átvette a vezetést, de Vettelék így is utolérték, és a különbségeket látva az is egyértelmű volt, hogy csapattársa, Hamilton mögé fog visszaesni. Ez így is történt, amikor a 38. körben kiállt szervizelni, Button az ötödik helyen folytatta a versenyt, és csak azért tudta megelőzni Hamiltont, mert annak váltójából eltűnt a hármas sebességi fokozat, így pedig nem tudott versenyképes köröket autózni. Hamilton így is célba ért az 5. helyen, és számára ezúttal ez volt a legfontosabb.
Az egyéni világbajnoki cím sorsa továbbra sem dőlt el (a konstruktőri kiírást a Red Bull már 45 ponttal vezet, ott egyértelműbb a helyzet), sőt, a versenyben lévők mezőnye sem lett kisebb. A McLaren duója azonban kétségtelenül nagyon nehéz helyzetben van, hátrányuk immáron 28, illetve 31 pont, és a következő versenyen már azért kell küzdeniük, hogy az utolsó két versenynek még számukra is legyen tétje. Az elmúlt évek tapasztalataiból kiindulva tudjuk, a Forma-1-ben bármi megtörténhet, de nagyon valószínű, hogy az ötösfogat hamarosan háromfősre szűkül: a McLaren két világbajnokát lassan kihúzhatjuk a listáról.
Az élmenők szempontjából tehát nem volt túlságosan akciódús a Japán Nagydíj, a többiek azonban szerencsére gondoskodtak arról, hogy legyen látnivaló. Az általunk a hétvége emberének megválasztott Kobajasi Kamui (bővebben a cikk alján lévő írásunkban olvashat a japánról) például összesen öt előzést mutatott be, ráadásul mindegyiket a hajtűkanyarban. A két Mercedes-pilóta is kitett magáért, Nico Rosberg és Michael Schumacher egymással vívott éles csatát, amit Rosberg nyert, de ő nem tudta befejezni a versenyt (műszaki hiba miatt autója egyszer csak irányíthatatlanná vált és a gumifalba csapódott), így Schumacher zárt jobb eredménnyel.
Mivel a kiesők többsége jó eséllyel pályázott volna a pontszerzésre is (a fentiek mellett később Adrian Sutil motorja is elfüstölt, így ő sem ért célba), a kicsik szép eredményeket tudtak szállítani. Kétségkívül Sébastien Buemi örülhetett a legjobban, elcsípte az egy pontot érő 10. helyet a Toro Rossóval, de a 12. Heikki Kovalainen is maga és csapata idei legjobb helyezését érte el, a Hispania duója, Bruno Senna és Jamamoto Szakon pedig egyenesen F1-es pályafutása legjobb helyezésének örülhetett a 15. és 16. hely megszerzésével.
Az, hogy a bajnokság hol folytatódik, egyelőre igencsak kérdéses. A naptár szerint az első Koreai Nagydíj lesz az idei 17. verseny, de a sorozatos csúszások miatt egyelőre kérdéses, hogy az ázsiaiak tényleg meg tudják-e rendezni a futamot. Az a valószínű, hogy a mezőny két hét múlva a Jeonnamban épített vadonatúj pályán csap majd össze, hiszen a Forma-1 jogtulajdonosa és a csapatok képviselői is így kalkulálnak, annak ellenére is, hogy cikkünk publikálása idején a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) még nem adta áldását a helyszínre.
A Forma-1 azonban nem engedhet meg magának egy akkora baklövést, hogy kimaradjon egy futama (üzletileg is nagy bukás lenne, és a bajnokságot is befolyásolná), így vélhetően az érintettek mindent elkövetnek annak érdekében, hogy az alábbi kijelentés igaznak bizonyuljon: az idei bajnokságból még három futam van hátra.