2010.10.10. 21:25, Lady Véé
Négy futammal a 2010-es Forma-1-es világbajnoki szezon vége előtt még öt pilótának van valós esélye az idei bajnoki trófea megszerzésére. A technikai feltételek és a tapasztalatuk mellett döntő lesz, mennyire bírják a nyomást és mennyire biztos a pozíciójuk a csapatnál. Az esélyeket latolgattuk.
A Mark Webber, Fernando Alonso, Lewis Hamilton, Sebastian Vettel és Jenson Button alkotta ötösfogat tagjai közül a jelenlegi állás alapján még bárki befuthat végső győztesként, az pedig szinte biztosra vehető, hogy a szezonzáró Abu-Dzabi Nagydíj előtt még többesélyes lesz a küzdelem.
Alábbi összeállításunkban az öt nagy esélyes pilóta eddigi teljesítményét elemeztük és megnéztük, mi szól mellettük, illetve mi szól ellenük a bajnoki hadjáratban.
Már sokszor leírtuk, hogy az idei szezon roppant kiegyenlített a Forma-1-ben. Mindezt jól jelzi, hogy eddig összesen három csapat öt pilótája szerzett futamgyőzelmet, ők mindannyian versenyben is vannak a vb-címért. A Red Bull Racing, a Ferrari és a McLaren-Mercedes - merthogy ezekről az istállókról van szó - kiemelkedik a mezőnyből, az ő versenyzőiken kívül csak Nico Rosberg (Mercedes GP) és Robert Kubica (Renault) tudott versenyt befejezni a top háromban, három-három alkalommal.
Eddig Webber nyújtotta a legkiegyensúlyozottabb teljesítményt, így nem is meglepő, hogy vezeti a pontversenyt - az ausztrálnak ez a stabilitás aranyat érhet. Alonso a kirobbanó formájára építhet, a peches Hamiltonnak pedig a jó időben jó helyen alkalmazott agresszivitása hozhatja meg a sikert. Vettel továbbra is a mezőny egyik legjobb autójában ül, az ötödik helyezett Button pedig kissé tompának tűnik az utóbbi időben, de őt is hiba lenne leírni, amikor még maximálisan 100 pont szerezhető.
A bajnoki címre hajtó öt pilóta 2010-es eredményei
|
Pilóta |
Csapat |
Életkor |
Pont |
Átlag* |
Győzelem |
Dobogó |
Nullázás
|
1. |
Mark Webber |
Red Bull |
34 |
202 |
14,4 |
4 |
8 |
1 |
2. |
Fernando Alonso |
Ferrari |
29 |
191 |
15,9 |
4 |
7 |
3 |
3. |
Lewis Hamilton |
McLaren |
25 |
182 |
16,5 |
3 |
7 |
4 |
4. |
Sebastian Vettel |
Red Bull |
23 |
181 |
15,1 |
2 |
7 |
3 |
5. |
Jenson Button |
McLaren |
30 |
177 |
13,6 |
2 |
6 |
2 |
* - csak azokat a futamokat vettük figyelembe, amikor a pilóta pontszerző helyen ért célba
A listavezető Webber idén csak egy futamon maradt pont nélkül (Valenciában emlékezetes módon ráfutott Kovalainen Lotusára), riválisai sokkal többször estek ki, vagy zártak a top tízen kívül. A pontszerzőként befejezett futamokra jutó pontátlaga így Webbernek nem a legjobb, de a kiegyensúlyozott teljesítmény a hajrában így is eredményre vezethet. Egy biztos: aki az utolsó négy futam valamelyikén pont nélkül zár, könnyen végleg búcsút mondhat álmainak.
Az alábbiakban a bajnoki címre pályázó öt pilótát egyesével is górcső alá vettük, a bajnokság jelenlegi állásának megfelelő sorrendben.
MARK WEBBER
 |
Bár ezt még nem ismerte be, de biztosan nem tévedünk nagyot, ha azt állítjuk, a szezon előtt Webber maga sem számított arra, hogy négy futammal az idény vége előtt ő vezeti majd a pontversenyt és korábbi világbajnokok azért küzdenek, hogy lőtávolon belül maradjanak hozzá képest. Márpedig ez a helyzet, és bár 11 pontos előnye egyáltalán nem nevezhető megnyugtatónak, jelen állás szerint így is neki van a legnagyobb esélye arra, hogy a 2010-es idény bajnoka legyen a Forma-1-ben. A végső sikerre hajtó ötösfogat tagjai közül az ausztrál a legidősebb, a vélhetően ebből is fakadó higgadtsága pedig idén már többször is kifizetődő volt. Ő biztosan nem fogja elidegeskedni a döntő szituációkat a hajrában sem, még akkor sem, ha tudja, talán az idei az utolsó esélye a bajnoki cím megszerzésére. Szezon közben Vettellel és a csapattal is összerúgta a port, de lehiggadt, és a pályán nyújtott teljesítményével válaszolt az őt korábban kissé háttérbe szorító vezetőségnek. Ha így folytatja, Christian Hornerék hamarosan kénytelenek lesznek elsőszámú pilótává tenni, bármennyire is Vettel az istálló kedvence házon belül - egy egyéni világbajnoki címről ők sem mondhatnak le csak úgy.
Mellette szól
|
Ellene szól
|
+ első bajnoki címére hajt és talán ez az utolsó esélye, tehát nagyon elszánt
+ kiegyensúlyozottság
+ higgadtság
+ a Red Bull Racingé a mezőny egyik legjobb autója
+ a koreai futam meglehetősen bizonytalan helyzete - a verseny elmaradása esetén riválisainak egyel kevesebb lehetőségük lenne a felzárkózásra
|
- korábban még sosem volt rajta ekkora teher
|
FERNANDO ALONSO
 |
A kétszeres világbajnokot a nyár elején már mindenki leírta, de a spanyol a legutóbbi öt futamból hármat megnyert és ez idő alatt mindenkinél több pontot szerzett, így mára már ő az egyik legnagyobb favorit. Fernando Alonso képességeivel eddig is mindenki tisztában volt, a Ferrarinál pedig megkapta az elsőszámú pilóta státuszát, és nem is okozott csalódást, vállára vette a csapatot. Tizenegy pontos hátránya közel sem behozhatatlan, az pedig egyértelmű, hogy a lélektani előny nála van, hiszen mélyről jött fel és az utóbbi időben olykor lemosta ellenfeleit a pályáról. Korábban már megízlelhette, milyen világbajnoknak lenni, ami még nyugodtabbá teheti, és ha mindehhez hozzátesszük, hogy a Ferrari fejlesztései révén az F10-es igazi nyerő autó lett, akkor az ellenfeleknek valóban van félnivalójuk. A kvartett legjobb formában lévő tagja ráadásul számíthat csapattársa, Felipe Massa támogatására is, hiszen a brazil már jócskán lemaradt a pontversenyben és az már Németországban megmutatkozott, hogy idén ő csak vízhordó lehet. A brazil legutóbb váltóhiba miatt nem tudott az élen autózni és pontokat elvenni a spanyol riválisaitól (ezzel tehetné a legtöbbet Alonsóért), de így legalább az ő autójában motort is cserélt a Ferrari. A motor ugyanis Alonsónak még problémát okozhat, neki már a szingapúri hétvége előtt sem volt friss nyolchengerese, míg riválisainak maradt egy-egy. A Ferrarinál mindenesetre nem tartanak motorhibától az utolsó négy futamon sem, ám Alonso így is nyugtalankodhat még kicsit.
Mellette szól
|
Ellene szól
|
+ a legutóbbi öt futamból hármat megnyert, nagyszerű formában van
+ a Ferrari fejlesztései beértek, az F10-es már minden pályán versenyképes
+ kétszeres világbajnokként tudja, hogyan kell bajnokságot nyerni
+ megvan a kellő rutinja a kiélezett bajnoki csatákban
|
- már nincs friss motorja
|
LEWIS HAMILTON
 |
A két évvel ezelőtti világbajnok az eddigi 15 fordulóban szorgosan gyűjtögette a pontokat, időnként ő állt a pontverseny élén, ám legutóbb Szingapúrban, és előtte Monzában is kiesett. Mindkét szituáció elkerülhető lett volna, különösen a monzai, amiről Hamilton is elismerte, az ő hibája volt. Vezetési stílusa talán túlságosan agresszívnak tűnik, de rajongói éppen ezt szeretik benne, és elmondása szerint az utolsó négy fordulóban sem fogja meghazudtolni önmagát, az eddigi vehemenciával megy majd előre. Ez persze újabb kiesésekhez vezethet, de legalább a végsőkig kitart elve mellett. Persze azért fiatal kora ellenére Hamilton is van már annyira érett, hogy tudja, még egy kiesést nem engedhet meg magának, és a hátralévő futamokon talán kétszer is meggondolja majd, tényleg belevágjon-e az előzésbe - ha a támadás mellett dönt, akkor viszont senki ne várjon tőle kegyelmet. A McLaren folyamatosan fejleszti idei autóját, amely a hátralévő pályák mindegyikén képes lehet a győzelemre, így Hamilton esélyei is biztatóak a folytatás előtt.
Mellette szól
|
Ellene szól
|
+ már nyert világbajnokságot, így nem új számára a bajnoki címért zajló küzdelemmel járó teher
|
- bizonyos helyzetekben túlzott agresszivitás
|
SEBASTIAN VETTEL
A bajnoki címre hajtó ötös legfiatalabb tagja év elején számtalan ponttól esett el autója megbízhatatlansága miatt, majd ő is elkövetett egy-egy hibát. Mindenki azt várta, hogy könnyedén elveri majd csapattársát, Mark Webbert, ám nem így történt. Vettel ezt szemmel láthatóan nehezen tudja megemészteni, de a legutóbbi két futamon Webber előtt végzett, így hiába van 21 pontos hátránya, a Red Bull vezetősége egyelőre nem osztotta ki rá a hátvéd szerepét. A fiatal német éppen életkorából fakadóan kevés rutinnal rendelkezik, a bajnoki címért pedig most van alkalma először harcolni a Forma-1-ben, így ez számára új helyzetet jelent. Azonban van annyira tehetséges, hogy - a Hamilton kivételével - hozzá képest rutinos öreg rókának számító riválisait is megelőzve ő érjen fel a csúcsra.
Mellette szól
|
Ellene szól
|
+ a hátralévő futamok közül tavaly Szuzukában és Abu-Dzabiban is győzött
+ a Red Bull a jelenlegi ponthátránya ellenére is vélhetően a végsőkig támogatni fogja
+ a Red Bull Racingé a mezőny egyik legjobb autója
|
- nincs tapasztalata a bajnoki címért zajló küzdelemben
- ő a legfiatalabb és a legtapasztalatlanabb a vb-esélyesek közül
|
JENSON BUTTON
A világbajnoki címvédő roppant nehéz helyzetben van, hiszen 25 pontra, vagyis pontosan egy futamgyőzelemnyire van lemaradva az éllovas Webber mögött. Button legutóbb Kínában nyert, még áprilisban, azóta háromszor volt második és egyszer harmadik. Mivel arra már nem igazán számíthat, hogy mind a négy riválisa egyszerre marad pont nélkül, ezért a hátralévő négy futam közül többet is meg kellene nyernie, különben nem lesz címvédés. Erre azonban jelenleg nem sok esély van, Button ugyanis kissé hitehagyottnak tűnt már az elmúlt futamokon is. A taktika, amivel tavaly világbajnok lett, idén biztosan nem fog működni, mivel négyen is megelőzik, így a kényelmes pontszerzések helyett sokkal agresszívebb stílusra kellene váltania. Érdekes, hogy a McLaren egyik pilótája túlságosan agresszív, míg a másik egyáltalán nem az, valahol a kettő között lenne az ideális versenyzőtípus a hajrára. Persze ezt a stílust mindketten felvehetik még, csak némi szemléletváltásra van szükségük részükről.
Mellette szól
|
Ellene szól
|
+ ő az aktuális világbajnok
+ a rutin, ami higgadttá teszi - talán túlságosan is
|
- lassabb Hamiltonnál, így másodhegedűssé minősítheti magát
- a világbajnoki címet mindig nehezebb megvédeni, mint megszerezni
|
Webber-Alonso párharcra szűkülhet a csata
A matematika esélyesei
A bajnoki címmel kapcsolatban már hetek óta a fentebb nevesített öt pilótát emlegeti a sajtó, holott a Japán Nagydíj előtt rajtuk kívül még három másik versenyzőnek is van matematikai esélye arra, hogy felérjen a csúcsra. Persze meglepő lenne, ha Felipe Massa, Nico Rosberg vagy Robert Kubica most kezdene el futamokat nyerni, ráadásul nemcsak halmozniuk kellene a győzelmeket, de a jelenleg élen álló ötös fogat tagjainak sorozatos botlására is szükségük lenne. Az ő esélyük tehát legfeljebb elméleti síkon él még, valójában ők maguk is régen realizálták már kilátástalan helyzetüket.
Az esélyek akár már a hétvégi Japán Nagydíjon is teljesen megváltozhatnak, hiszen az első és az ötödik helyezett között 25 pont a különbség, maximálisan pedig ugyebár ennyi szerezhető egy fordulóban. Vettük a bátorságot, és a pilóták mellett és ellen felsorakoztatott érveket összegezve szűkítettük a bajnoki címre esélyesek körét.
A McLarennél Button le fog morzsolódni, és bár a csapat vezetősége valóban kitart elve mellett és nem nevez meg elsőszámú pilótát, a címvédő nem lesz képes önerőből megelőzni Hamiltont, így ő idén minden bizonnyal már nem lesz bajnok. A Ferrarinál egyértelmű a helyzet, Alonso a csapattárs, Massa segédletével végig ott lesz a legjobbak között. A Red Bull Racingnél az érettebb, idegileg sokkal erősebb Webber megőrzi előnyét Vettellel szemben, és az utolsó futamokon már Vettel támogatására is számíthat majd. A sorrend felállításának szükségességét a Red Bull vezetőségének mihamarabb be kell látnia, hiszen egyedül náluk áll fenn az a helyzet, hogy két hasonló kaliberű pilóta csatázik és gyengíti egymást - a Ferrari és a fentebb leírt okok miatt lényegében a McLaren is csak egy versenyzővel van harcban a végső győzelemért, így Alonsótól és Hamiltontól legalább saját csapattársuk nem vesznek el pontokat.
Az idei bajnok személyére minden bizonnyal majd csak az utolsó futamon, Abu-Dzabiban derül fény, a szezonzárón Webber és Alonso közt dőlhet el a vb-cím, a McLaren ugyanis minden igyekezete ellenére nem annyira versenyképes, mint a Red Bull és a Ferrari. Webber és Alonso közt már tényleg csak az egyéni képességek döntenek majd, ezek alapján pedig papíron a kétszeres világbajnok tűnik jobbnak, de ott már valóban az aznapi forma fog dönteni.
A Red Bullnak kedvező helyszíneken folytatódik a harc
Japán Nagydíj - Szuzuka a Red Bullnak és a Ferrarinak kedvezhet igazán, de a pálya első szektorában található S-kanyarok különösen a Red Bullnak fekszenek majd. Vettel tavaly nyert Japánban, és nem lenne meglepő, ha idén is valamelyik Red Bull-pilóta győzne.
Koreai Nagydíj - Ha lesz futam Jeonnamban (jövő hétfőn dönt a Nemzetközi Automobil-szövetség a futamról), az ottani erőviszonyok akkor is megjósolhatatlanok, hiszen mindenki számára ismeretlen pályáról van szó. Az aszfaltcsík karakterisztikája azonban szintén kedvező lehet a Red Bull versenyautóinak.
Brazil Nagydíj - Interlagosban a Ferrari lehet különösen erős, Massa a hazai versenyén ráadásul mindig kettőzött erővel küzd, aminek általában meg is van az eredménye. Tavaly Webber nyert, a Red Bull versenyzői idén is esélyesek a legelőkelőbb pozíciók megszerzésére.
Abu-Dzabi Nagydíj - A Forma-1-ben tavaly debütáló futamon Vettel nyert elsőként, csapattársa, Mark Webber előtt, a Red Bulltól idén is várható valami hasonló.
Az erőviszonyokat az eső alaposan átrendezheti, Japánban és Brazíliában márpedig nem ritka a csapadék a Forma-1-es hétvégéken. Esőben sokkal könnyebb hibázni, és egy baleset áldozataként is hamar harcképtelenné válhat egy-egy autó. Nem kizárt, hogy a vb-esélyeseknek a külső körülményekkel is meg kell majd küzdeniük a hátralévő versenyeken, és egyesek talán éppen rajtuk kívül álló okok miatt szállnak ki a harcból.