Száguldó ezredek a Hockenheim Ringen2010.07.30. 22:24, Lady Véé
A Német Nagydíj vasárnapján különösen erős rajtra számíthattunk, hiszen a rajtrács első 6 helyét a 3 élcsapat bérelte ki, ráadásul a Red Bull-ok dominanciája megtörni látszott. A pole pozíciót ugyan egy bika szerezte meg Vettel személyében, az időmérőn kiautózott előnye azonban mindössze 2, azaz kettő ezred volt Alonso előtt. A Ferrari fejlesztései Hockenheim-re beértek, mi sem bizonyította ezt jobban, mint Massa 3. pozíciója. Nézzük meg, miként rajtolt az "élhatos"!
A lámpák kialvását követően Vettel érezte, hogy bajban van, azonnal a palánk mellett osonni igyekvő Alonso mellé zárt, védve ezzel az első pozíciót. A pálya tisztább, felgumizott fele azonban szabadon maradt, ahol a villámrajtott vett Massa meg is érkezett. Mögötte nem a rajtrács alapján 4. pozíciós Webber következtett, mivel az ő rajtja is gyengére sikeredett, hanem a szintén tiszta oldalon, az 5. helyről induló Button haladt. Hamilton eközben már az ausztrállal viaskodott az Alonso-Vettel párharchoz hasonló kiszorítósdit játszva. Ez a taktika a pálya külső ívéhez közelebb eső versenyzőnek kedvezhet, hiszen a kanyar közeledtével visszahúzva az autót magasabb kanyarsebességet érhet el, közelebb az ideális ívhez, mint a belül ragadt vetélytárs. Később láthattunk erre két példát is.
Az animáció a pilóták reakcióinak modellezésére készült. Az itt szereplő sebességek és befutott pályaívek nem a valóság teljes rekonstruálását, hanem a pilóták egyes helyzetekre hozott döntését hivatottak ábrázolni. Ennek érdekében a fontos manőverek határozottabb, a kevésbé fontosak kisebb jelentőséget kaptak az ábrázoláskor.
Közeledve az első kanyarhoz már Massa haladt az élen. A korábban említett okok miatt Vettelnek már a külső ív felé kellett volna haladnia, ez az irányváltás azonban sem volt annyira drasztikus, mint kellett volna, köszönhető mindez a továbbra is keményen haladó Alonso-nak, aki ekkor már a német előtt autózott. A mögöttük zajló párharc egy picit másképpen alakult. Webber már korábban elvesztette a csatát a McLaren-ekkel szemben, ezért az egyetlen, és tegyük hozzá, tökéletes megoldást választotta. Feladta Hamilton támadását és keményen a külső ívre terelte a Red Bull-t, követve ezzel Massát és Button-t.
A hockenheim-i első kanyar igen keskeny, azonban a bukóteret kiválóan lehet a kigyorsításkor használni, mindössze a pálya és a bukótér közötti műfüves szakasznál kell vigyázni, hiszen az élről rajtolók szuperlágy keveréke még hideg és borzalmasan csúszik.
Ahogy várható volt, Massa kiszélesítette a kanyart, kiterelve autóját az aszfaltozott bukótérre. Ezzel igen magas kanyarsebességet ért el. Az őt követő kettősből Alonso szűk kanyarvétele sikerült jobban. Vettel a kanyar csúcspontján beszorult a két Ferrari közé, emiatt kevésbé tudott a kigyorsításra figyelni. A nagy vesztes Button. Igyekezett lemásolni Massa manőverét, azonban Vettel éppen elé fordult, ezzel lassításra kényszerítve a britet. Ezt a lassítást a mögötte haladó két pilóta ki is tudta használni. Hamilton ugyan szűken fordult, de nem zavarták a kigyorsításban, Webber pedig a hat pilóta közül a legszélesebb ívben fordult el. Itt kell továbbá megemlíteni, hogy Webber ezen húzása annyira jól sikerült, hogy még csapattársát is megelőzhette volna, azonban a német észnél volt. Miután beszorult a két Ferrari közzé, pillanatok alatt felmérte a helyzetet. Feladta a paripák elleni csatát annak érdekében, hogy legalább a 3. pozíció megmaradjon. Nem próbálta tehát az autót a pályán tartani, hanem tovább engedte, hogy lendülete megmaradjon és a lehető legjobban ki tudjon gyorsítani. Ha ezt nem tette volna meg, az ausztrál is megelőzte volna. Tegyük hozzá, a peches Button is így tett, bár ő a korábbi lassítás miatt sokat vesztet lendületéből.
Az első kör első fele az élen nem hozott már csatát, mögöttük a két McLaren és Webber között történt azonban némi helycsere. Button visszaesett a 6. helyre. Webber kihasználta nagy lendületét és remek kigyorsítását és visszaszerezte a 4. pozíciót, azonban a hosszú egyenesben, a wokingi csodafegyvernek hála, Hamilton elvette tőle azt.
Láthatjuk, hogy a rajtnál egy rövidke szakaszon is mennyi minden történhet. Az élről indulót ketten is megelőzték, a rosszul rajtoló Red Bull-ok pilótái igyekeztek javítani a, minden bizonnyal technikai probléma okozta hátrányon. Elmondható, hogy az élmenők a rövid idő ellenére egy-egy hibára, vagy hátráltató tényezőre pillanatok alatt képesek jól reagálni és a megfelelő döntést hozni. Következő alkalommal a hátsó szekció reakcióit vizsgáljuk.
Forráás: F1-LIVE.HU
|